Teleselskabet 3, der lancerer sit 3G netværk inden for overskuelig fremtid, har tidligere meldt ud at det ikke bliver muligt at installere egne software på firmaets 3G telefoner. Dermed mister virksomheder muligheden for at installere programmer, der giver mobil adgang til eksempelvis firmaets ERP eller CRM-systemer.
Låsningen af telefonerne har skabt kritik, og det kunne se ud som om 3 forsøger at komme til livs ved at tilbyde de mobile løsninger selv.
I hvert fald har teleselskabet i dag annonceret et samarbejde med softwarefirmaet Handstep om brug af et nyt CRM-værktøj på 3's kommende 3G telefoner. Værktøjet, Client Manager, er en overbygning til Microsoft Outlook. Det indeholder et fuldt kontaktsystem, som skal give medarbejderen adgang til 100 pct. opdateret information om kunder og samarbejdspartnere fra mobiltelefonen.
»HandSteps løsninger er innovative og udnytter til fulde de mange muligheder i 3G-teknologien og det mobile bredbånd. Vi er især på udkig efter partnerskaber, hvor 3G-teknologien gør en forskel for vores kunder. Og det gør den helt klart her. Foruden de mobile løsninger udvikler vi også, sammen med HandStep, en række strategiske workshops, så beslutningstagere i Danmark kan få mere viden om, hvordan den nye mobilitet kan gavne deres virksomhed,« siger Pernille Bjerring, Partner Manager hos 3.
»Partnerskabet giver os mulighed for at være med i første række, når det gælder udvikling af nye applikationer til 3G-telefonerne. 3 bliver efter al sandsynlighed de første, som lancerer den nye teknologi i Danmark,« siger Brian Nielsson, administrerende direktør hos HandStep.
Client Manager bliver tilgængelig på 3's mobiltelefoner, når selskabet lancerer sit UMTS netværk i løbet af 4. kvartal i år.