Salget af desktop-pc'er til i Europas top 8-økonomier er steget med 0,9 procent i april 2005 sammenlignet med april sidste år. Det viser de seneste tal fra analysevirksomheden Context, der måler salget af teknologiprodukter i Europa.
Det er forbrugermarkedet, der har æren for den samlet stigning, da salget her er steget med 7,2 procent. På b2b-markedet er salget endnu engang faldet. Denne gang med 3,5 procent.
Contexts tal viser, at det især er i Frankrig og Spanien, at salget af desktop-pc'er er steget markant. Her er stigningerne henholdsvis 24,6 procent og 20,3 procent.
I den anden ende af skalaen finder man to lande, som på grund af store problemer på b2b-markdet, har oplevet store fald i salget. I Tyskland havde man samlet fald i salget på 15,3 procent og i Schweiz, som klarede sig dårligst, havde med et samlet fald i salget på 21,9 procent. Her oplevede man et faldt i salget på b2b-markedet på hele 36,7 procent i april måned sammenlignet med sidste år.