Det går fremragende med salget af trådløse mobile headsets for den danske industrikoncern, GN Store Nord, der foruden headsets også laver høreapparater.
Selskabet markedsfører dels sit eget headset-mærke, Jabra, og laver dels teknologien for større selskaber som blandt andre Motorola (OEM-produktion), som efterfølgende klistrer sit eget navn på.
Sidstnævnte produktion er gået ekstra godt i det seneste kvartal. GN Store Nord har fået nogle store engangsordrer fra de kunder, som selskabet producerer for.
Det har fået GN Store Nord til at hæve forventningerne til årets salg endnu en gang. Nu regner GN med i alt at sælge for 5,4 milliarder kroner i år mod tidligere »mindst 5,2 milliarder kroner«.
Hele den opjustering stammer fra salget af de mobile headsets, som i år forventes at nå 1,2 milliarder kroner, hvilket bringer salget op på niveau med GNs omsætning af headsets med ledning.
Tjener kun lidt
Mens salget af de mobile headsets går godt, tjener GN Store Nord dog stadig ikke så mange penge på dem på grund af den store konkurrence på markedet. Især i produktionen for OEM-kunderne er indtjeningen lav.
Det er fortsat høreapparaterne, som trækker pengene hjem til GN. Her tjener selskabet 18 procent, mens overskuddet på de mobile headsets kun er to procent på driften.
Derfor fastholder selskabet sine forventninger til selve driften (EBITA) på 725 millioner kroner.