Den 13. december har DR premiere på den interaktive tjeneste DR ekstra, der giver brugerne mulighed for at hente oplysninger frem på skærmen under udsendelser fra DR1 og DR2. Det skriver Berlingske Tidende.
Det kan eksempelvis være baggrundsviden om interviewpersoner, sportsresultater eller nyheder. Når systemet bliver mere udviklet kan seerne deltage i uddannelserne gennem en returkanal, der eksempelvis kan bruges til at sende kommentarer.
I første omgang er det landets 4-500.000 kunder hos Canal Digital og Viasat, der kan bruge tjenesten, men når det digitale jordbaserede sendenet tages i brug, kan hele befolkningen bruge DR extra. Det digitale sendenet skulle efter planen fungere fra juli 2005, men den frist kan TV2 og DR ikke overholde, og sendenettet går nu tidligst i luften fra 1. januar 2006.
Den interaktive tjeneste, som er tilgængelig døgnet rundt via fjernbetjeningen, er opdelt i en række emnemenuer, der kaldes frem på skærmen uden den ventetid, man kender fra tekst-tv. Oplysningerne kommer frem på en bjælke nederst i billedet.
En del af indholdet er produceret specifikt til tjenesten. I forbindelse med visse nyhedsudsendelser vil informationerne blive lagt på i løbet af udsendelsen.
I England, hvor mange digitale tv-kanaler allerede sender, er informationsbjælken blevet brugt af kommercielle stationer til interaktive reklamer.
»I England bliver det brugt enormt meget til feriekataloger. Som det er nu, så sælges halvdelen af det engelske rejsemarked derigennem,« siger Paul Samsøe, underdirektør for teknologi i DR, som understreger, at DR's pilotforsøg er non-kommercielt.