McAfee SiteAdvisor har igennem nogen tid kategoriseret Jyllands-Posten med gult, fordi systemet modtog mails, som havde karakter af spam. Det er en fejl, vurderer McAfee i dag, mens Jyllands-Posten ikke kender til sagen.
»Efter at have indtastet vores e-mail-adresse på dette websted, modtog vi 3,5 e-mails pr. uge. De havde en smule karakter af spam,« lød vurderingen i McAfees rapport så sent som i sidste uge om jp.dk.
Da ComON tager kontakt til McAfee om årsagen til den vurdering, bliver den dog hurtigt ændret til grønt, fordi den ifølge researchanalytiker Shane Keats fra McAfee skyldes en fejl i systemet.
SiteAdvisor fungerer ved at oprette en unik e-mail-adresse. Den bruges herefter til at afprøve et site ved at lade det få kendskab til adressen og så se, hvor meget spam eller lignende, den bliver udsat for. De indsamlede data analyseres derefter. Det resulterede i, at Jyllands-Posten blev kategoriseret som spammer.
»SiteAdvisor løftede pegefingeren på grund af den måde Jyllands-Posten laver sine nyhedsbreve på,« siger Bo Engelbrechtsen, nordisk marketingschef ved McAfee.
Han forklarer, at SiteAdvisors detaljerede liste med ti mails fra sitet, der alle har »Spil Online fra Jyllands-Posten«, har været årsagen til, at SiteAdvisor kategoriserede nyhedssiden som gul.
Han afviser derimod, at man har ændret vurderingen af Jyllands-Posten, fordi ComON ser på sagen.
»SiteAdvisor fungerer meget som et spamfilter, og derfor vil der altid være en vis grad af unøjagtighed i vurderingen. Den er Jyllands-Posten så stødt på,« siger han og anbefaler, at man læser SiteAdvisors rapport igennem, hvis man støder på sider markeret med gult. Desuden kan man eventuelt tage kontakt til McAfee.
»I Jyllands-Postens tilfælde er der tale om en fejl. Nyhedsbrevet blev vurderet som spam på grund af de e-mail "headers", Jyllands-Posten bruger. Disse lignede i meget høj grad dem, som bruges af ægte spammere,« siger Shane Keats til ComON. En e-mail "header" er de metadata om afsender, modtager, emne og lignende, som kommer umiddelbart før selve tekstindholdet i en e-mail.
Lars Fisker Andersen, E-business projektleder ved Jyllands-Posten, er overrasket over udmeldingen: »Det var vi ikke bekendt med, men vi begynder straks at undersøge det. Men der er selvfølgelig ikke tale om, at Jyllands-Posten bevidst vælger at udsende nyhedsbreve som spam.«