Som den første store virksomhed har it-giganten IBM indført retningslinier for medarbejdernes påklædning - vel at mærke ikke i den virkelige verden, men i Second Life og andre virtuelle online-samfund. IBM opfordrer sine ansatte til at tænke på deres udseende og påklædning når de møder kunder eller på andre måder repræsenterer firmaet i Second Life.
Og det handler nok ikke kun om farven på slipset, for indbyggerne i Second Life kan være alt fra gorillaer til zombier og enhjørninge - eller noget midt i mellem.
IBM advarer også sine medarbejdere mod at skifte udseende eller avatar alt for tit.
»For at opbygge et troværdigt omdømme i en online-verden er det nødvendig at være sandfærdig og ansvarlig overfor sine digitale medborgere. Hvis du ændrer sin digitale personlighed dramatisk, splitter eller forkaster den, kan det blive opfattet som et brud på denne tillid. Hvis den digitale personlighed bruges i forretningsøjemed for IBM, kan det være en overtrædelse af dine forpligtelser overfor IBM,« hedder det i selskabets interne retningslinier.
Desuden opfordres medarbejderne til at undlade at drøfte forretnings-hemmeligheder med uautoriserede personer og undlade at diskriminere eller chikanere andre.
IBM's retningslinier gælder for omkring 100 online-verdener, som selskabet kalder »3D Internet«, og selskabet har allerede etableret sig med flere øer i Second Life. Kritikere mener at det er umuligt at regulere adfærden i online-verdener, men IBM afviser, at retningslinierne er et forsøg på at bremse de ansattes online-aktiviteter.
Tværtimod er der tale om en blåstempling af Second Life og andre 3D-verdener, og medarbejderne opfordres til at eksperimentere med de nye muligheder, lyder meldingen fra IBM - når blot de husker at tænke på skjorte og slips.
Indtil videre har IBM's egen »teknologi-evangelist« Ian Hughes dog ignoreret de nye regler. Han optræder som en truende robot med dreadlocks og navnet »epredator Potato«.
For at illustrere sine nye retningslinier har IBM udsendt et billede af et mødested i Second Life, hvor alle avatarer er klædt i jakkesæt og slips. Men de fleste digitale medborgere vil nok snarere opfatte det som et forsøg på at efterligne filmen »Men in Black« end et seriøst optrin fra selskabet, der ikke uden grund er kendt under navnet Big Blue.