Når det gælder it-sikkerhed kan du betale mange penge for en sikkerhedspakke fra en af de store leverandører. Men det er langt fra sikkert, at du får fuld valuta for pengene. Det amerikanske Consumer Reports, som har testet produkter siden 1930'erne, konstaterer i en ny stortest at de store sikkerhedspakker ikke altid er pengene værd.
I stedet anbefaler Consumer Reports en kombination af tre gratis programmer - Avira AntiVir Personal Edition Classic 7, Microsoft Windows Defender, og Spamfighter Standard. Kombinationen af de tre programmer giver en effektiv beskyttelse, der er fuldt på højde med flere af de kommercielle pakker.
Det danske program Spamfighter får ros for at være let at anvende og for at tære minimalt på computerens hukommelse.
»Det er et stort gennembrud for os at blive blåstemplet i Consumer Repports. Deres anbefalinger er nærmest lov i forbrugerjournalistikken herovre, og vi begynder allerede at se ringene i vandet, selvom testen først blev offentliggjort i går,« siger Martin Thorborg, direktør i Spamfighter, der i sidste måned flyttede til USA for at sparke firmaet i gang på det amerikanske marked.
Consumer Reports, der er amerikanernes svar på Tænk, anbefaler også to kommercielle pakker, BitDefender og McAfee Internet Security Suite med SiteAdvisor, der begge koster omkring 50 dollar.
Det anslås at amerikanske forbrugere har mistet 8,5 milliarder dollar i de sidste to år som følge af virus, spyware og phishing. Situationen er dog en lille smule forbedret. I 2007 var chancen 1-til-4 for at blive offer for cyberkriminalitet. I dag er den 1-til-6.