De australske forbruger- og konkurrencemyndigheder, Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), beskylder Google for vildledende opførsel.
Som i andre lignende tilfælde, drejer det sig om den nære forbindelse Googles sponsorerede links, AdWords, har til de mere almindelige søgeresultater, når der søges på bestemte ord.
I dette tilfælde handler det om søgninger på bilforhandlere i Newcastle i Australien, hvor man mener, at de lokale forhandlere Kloster Ford og Charlestown Toyota er blevet skadet af Google, fordi deres navne forekom i et sponsoreret link, der førte til hjemmesiden for en tredje forhandler, Trading Post.
ACCC mener ikke, at Google gør nok for at skelne mellem de sponsorerede links og de almindelige søgeresultater eller for at standse sponsorerede links, der antyder et forhold eller forbindelse til en et andet firma, hvor et sådant ikke eksisterer.
ACCC vil derfor have Google til at standse den slags reklame og desuden gjort forskellen mellem de sponsorerede og almindelige søgeresultater klart.
I en udtalelse gør Google det klart, at man afviser anklagerne og vil bekæmpe dem.
»Google i Australien mener, at disse påstande er grundløse, og vi vil forsvare os ihærdigt imod dem,« sagde talsmand Rob Shilkin.
Googles svar argumenterer desuden for, at sagen er et angreb på grundlæggende funktioner i søgegigantens services, da næsten al Googles indkomst kommer fra reklamesalg på nettet.
Netop den pointe gør sagen anderledes, fordi den dermed går videre end tidligere sager om tilsvarende brug af Googles AdWords andre steder i verden. De handler oftest om konkurrerende firmaers misbrug af hinandens navne, altså overtrædelse af copyright.
I Australien er selve Googles forretningsmetoder derimod kommet under anklage, da beskyldningerne går på, at Google bevidst anvender vildledende metoder til at drive forretning.