Google sagsøgt af myndigheder i Australien

Australske myndigheder kalder Googles reklamer vildledende og har anlagt sag.

De australske forbruger- og konkurrencemyndigheder, Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), beskylder Google for vildledende opførsel.

Som i andre lignende tilfælde, drejer det sig om den nære forbindelse Googles sponsorerede links, AdWords, har til de mere almindelige søgeresultater, når der søges på bestemte ord.

I dette tilfælde handler det om søgninger på bilforhandlere i Newcastle i Australien, hvor man mener, at de lokale forhandlere Kloster Ford og Charlestown Toyota er blevet skadet af Google, fordi deres navne forekom i et sponsoreret link, der førte til hjemmesiden for en tredje forhandler, Trading Post.

ACCC mener ikke, at Google gør nok for at skelne mellem de sponsorerede links og de almindelige søgeresultater eller for at standse sponsorerede links, der antyder et forhold eller forbindelse til en et andet firma, hvor et sådant ikke eksisterer.

ACCC vil derfor have Google til at standse den slags reklame og desuden gjort forskellen mellem de sponsorerede og almindelige søgeresultater klart.

I en udtalelse gør Google det klart, at man afviser anklagerne og vil bekæmpe dem.

»Google i Australien mener, at disse påstande er grundløse, og vi vil forsvare os ihærdigt imod dem,« sagde talsmand Rob Shilkin.

Googles svar argumenterer desuden for, at sagen er et angreb på grundlæggende funktioner i søgegigantens services, da næsten al Googles indkomst kommer fra reklamesalg på nettet.

Netop den pointe gør sagen anderledes, fordi den dermed går videre end tidligere sager om tilsvarende brug af Googles AdWords andre steder i verden. De handler oftest om konkurrerende firmaers misbrug af hinandens navne, altså overtrædelse af copyright.

I Australien er selve Googles forretningsmetoder derimod kommet under anklage, da beskyldningerne går på, at Google bevidst anvender vildledende metoder til at drive forretning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere