En række af de danske internetudbydere har nu dannet fælles front mod angreb fra orme, virus eller hackere. De vil gå aktivt ind i kampen for at stoppe den ulovlige aktivitet, og har derfor, ifølge Erhvervsbladet, dannet en arbejdsgruppe, der skal skabe et branchekodeks for, hvordan sikkerheds-trusler håndteres.
Arbejdsgruppen tæller i dag otte til ti danske udbydere, men skal i princippet omfatte alle de danske udbydere. Det er første gang, at de nationale internetudbydere i et europæisk land går sammen om at håndtere sikkerhedsforholdene.
Ved angreb på it-sikkerheden kan det eksempelvis komme på tale, at udbyderne i en periode lægger filtre ud, der stopper bestemte virus eller lukker porte, hvorfra orme spredes. TDC har allerede på egen hånd benyttet e-mail-filtre for at begrænse udbredelsen af virus, men TDC's sikkerhedschef, Per B. Hansen, mener, at internetselskaberne vil opnå en bedre effekt ved at koordinere indsatsen.
»Vi kan godt stoppe de fleste orme og vira, hvis vi lagde filtre ud. Men vi balancerer på en tynd linie, hvor vi også skal tage hensyn til at ethvert indgreb har en negativ effekt. Når vi lægger et e-mail filter eller lukker en port, så stopper vi også noget legitim trafik på internet. Vi skal være enige om, hvad vi gør og hvor lang tid vi gør det,« siger Per B. Hansen til Erhvervsbladet.
Jesper Hansen, der er teknisk direktør i Cybercity og formand fra arbejdsgruppen, er enig i, at de koordinerede indgreb skal have større positiv virkning end de negative.
Initiativet til det nye kodeks kommer fra brancheforeningerne ITEK, IT-Brancheforeningen og Telekommunikationsindustrien. Vicedirektør Jane Eis Larsen fra IT-Brancheforeningen tror på, at initiativet kan være med til at minimere problemerne, og hun peger på, at voldsomme angreb på it-sikkerheden giver store værditab for danske virksomheder og organisationer.
Preben Andersen, der er sikkerhedsekspert hos organisationen DK-Cert, vurderer, at internetudbydernes initiativ vil begrænse spredningen af orme og vira, men han advarer om, at den koordinerede indsats ikke må blive en sovepude for brugerne.
»Brugerne må ikke læne sig tilbage og tro, at internetudbyderne løser alle problemerne for sig. Vi må holde fast i, at brugerne fortsat har det primære ansvar for, at IT-sikkerheden er i orden,« siger Preben Andersen til Erhvervsbladet.