At kunne læse vedhæftede Office-dokumenter plejer at være et af selve hovedargumenterne for en smartphone, og til de fleste smartphones følger der ofte en slags præinstalleret Office-pakke med. I de fleste tilfælde drejer det sig om en form for light-version, hvor man kun kan læse dokumenterne og ikke redigere dem.
Betaler man for programmet, får man den fulde version, hvor man også kan redigere dokumenter.
De fleste nøjes måske med bare at kunne læse et Word-dokument, men efterhånden som flere folk bruger smartphones til deres fulde potentiale, bliver interessen nok større for også at gå ind og pille i dokumenterne. Surf-tablets vil ændre spillereglerne en del. Har man et apparat, der er næsten lige så stort som en lille computer, forventer man også mere computeragtige funktioner i programmerne.
Til Android er der flere alternative Office-pakke end til noget andet smartphone-system. Det er naturligvis fint med valgfrihed, men det kan også være en byrde at skulle teste og sammenligne alle alternativerne. Men det er jo derfor, vi er her!
De rigtige veteraner på området er DataViz med pakkerne Documents To Go og Quickoffice. Documents To Go har været med siden lommecomputer-tiden til Palm, mens Quickoffice var først til Symbian. Begge har siden forgrenet sig til en række smartphone-systemer. Vi har dog fundet intet mindre end fire værdige konkurrenter, hvor ThinkFree formentlig er det mest kendte alternativ, der ofte er installeret på forhånd i en light-version på smartphones.
Det kan være svært at sige noget om priserne på programpakkerne, da kampagnepriser er almindeligt forekommende. Vi har angivet de priser, der var gældende ved vores køb.
Ud over Office-funktionerne Word, Excel og PowerPoint understøtter de fleste pakker i testen også PDF-visning. Vi har dog droppet at sammenligne den funktion, da standardlæseren til PDF i mange smartphones fungerer fint, og det er svært at forbedre funktionaliteten nævneværdigt i et dokumentformat, der alligevel kun er tiltænkt læsning og ikke redigering.
LÆS ARTIKEL: Supertest: 6 begavede business-mobiler
LÆS ARTIKEL: 10 business-apps til din mobil
Side 2 Documents to go
Documents To Go
Pris: Ca. 80 kr.
At DataViz har været med længe og har styr på, hvad brugerne vil have, mærker man straks, når man sætter programmet i gang. Det hjælper med at lede efter læsbare filer på hukommelseskortet, uden at du skal bladre dem frem i mapperne. Her er også omfattende understøttelse af nettjenester. Logger du op til Google, kan du åbne og redigere Google-dokumenter på samme måde som Office-dokumenter.
Direkte fra alle programmer er der en funktion til at sende et dokument, du arbejder med, som e-mail eller – hvis du har det – til Dropbox eller Evernote.
Der er også et synkroniseringsprogram til computeren, hvis du vil synkronisere filer mellem telefon og computer. Det virker lidt overflødigt i dag, når der er så mange bedre måder at gøre det på.
Programpakken understøtter ikke knibe-zoom. Du zoomer med faste trin og zoomknap, men overskueligheden, når du læser dokumenter, er alligevel god. Generelt for programmerne i pakker gælder det, at der er mange funktioner, men nogle gange skal man grave dybt i menuerne for at finde dem. Det er også den programpakke, der giver færrest kompatibilitets-problemer – i næsten alle andre pakker sker det, at man får underlige layoutfejl i mindst ét af de testede dokumenter, men ikke i Documents To Go. Pluspoint for en fremragende manual, der kan downloades fra nettet.
I Word To Go vises Word-filer i skærmtilpasset format med god læsbarhed; derimod er der ikke mulighed for at se siderne i udskriftslayout. Menuerne er omtrent de samme, som man er vant til fra Word, men med et kraftigt reduceret antal valgmuligheder. Man kan foretage en vis formatering, såsom stil, størrelse og farve på teksten, afsnit, punktlister og til og med tabeller. En stor bonus er, at man kan se versionsændringer i dokumenter og læse kommentarer og fodnoter, noget, som Word To Go er alene om at klare i testen.
Sheets To Go har mange formateringsfunktioner til Excel-ark, men det er nogle gange meget besværligt at komme til dem. At ændre størrelsen på en celle er for eksempel ekstremt indviklet sammenlignet med at gøre det i Excel på en computer. Man kan ikke sammenføje celler. Skal man skrive værdier ind i celler, er der lagt matematiske funktioner ind på forhånd, der gør det lettere, og du kan for eksempel markere flere celler for at stoppe dem ind i en formel for at beregne gennemsnit, men det er noget pillearbejde.
Sheets To Go har også genveje til matematiske operatorer og lignende, der ellers kan være svære at grave frem på skærmtastaturet. En god funktion er understøttelsen af freeze panes, det vil sige, at du fryser overskriftsfeltet, mens du scroller i resten af indholdet i dokumentet. Tabeller vises i et separat vindue, og du kan ikke redigere direkte i tabellerne eller ændre format.
Slideshow To Go viser PowerPoint-præsentationer fint, men der er ingen egentlig fuldskærms- eller afspilningsfunktion. Man kan flytte på slides eller udskifte tekst og læse noter til slides, men slide og noter kan ikke vises samtidig. Tekstredigering sker ikke i den færdige præsentation, men i en outline-version, hvor kun teksten til de forskellige præsentationer vises. Ret fornuftigt.
For: Mange funktioner, god kompatibilitet.
Imod: Til tider indviklet styring.
LÆS ARTIKEL: Supertest: 6 begavede business-mobiler
LÆS ARTIKEL: 10 business-apps til din mobil
Side 3 Office Suite Pro
OfficeSuite Pro
Pris: Gratis testversion (30 dage)/ca. 80 kr.
OfficeSuite finde både i en light-version til læsning af dokumenter og i en 30-dages testperiode med komplette redigeringsmuligheder, hvorefter man må betale. Understøttelsen af nettjenester er meget begrænset. Man kan åbne Google-dokumenter, men kun ved at gemme en kopi på telefonen.
Ellers åbner man filer ved at gemme dem på hukommelseskortet (eller klikke på e-mail-vedhæftninger). I programmet kan man kun gemme filerne på hukommelseskortet, så vil man sende dem videre, må man bladre frem til dem med for eksempel e-mail-programmet. Man kan knibe med fingrene for at zoome ind og ud på dokumentet. Manualen er sparsom.
Word-dokumenter vises overskueligt, men det er besværligt at komme til formateringsfunktionerne. Her er ellers tabeller, stykkeformatering, punktlister med mere. Derimod kan du glemme alt om dokumenter med versionshistorik og kommentarer – de ødelægger fuldstændig layoutet, og OfficeSuite kan ikke se forskel på gammel og ny version af tekst. Redigeringsfunktionerne er trods alt for begrænsede til avanceret tekstredigering.
Der er rimeligt mange formateringsfunktioner til Excel-ark. For eksempel er der færdige genveje til matematiske funktion, men derimod er der ingen måde at markere, hvilke celler der skal indgå i funktionen, det skal man angive manuelt. Det er ganske enkelt at justere række- og kolonnebredde ved at trykke og holde nede, og man kan også sammenføje celler. Diagrammer vises i samme vindue, og man kan redigere diagrammerne, men på et ret basalt niveau. Understøttelse af freeze panes mangler.
PowerPoint-filer kan vises, blandt andet på fuld skærm og i en afspilningsversion, men det drejer sig ikke om en virkelig afspilning – man kan for eksempel ikke se animationer i dokumentet. Man kan få en disposition over teksten i præsentationen frem, men der er slet ingen redigeringsmuligheder til PowerPoint-dokumenter.
For: Gode celleformaterings-funktioner i Excel-filer.
Imod: Ingen redigeringsmuligheder til PowerPoint, dårlig understøttelse af nettjenester.
LÆS ARTIKEL: Supertest: 6 begavede business-mobiler
LÆS ARTIKEL: 10 business-apps til din mobil
Side 4 OliveOffice
OliveOffice
Pris: Gratis
OliveOffice er testens eneste gratis alternativ, og det kan desværre mærkes. Gennemgående er programpakken mere amatøragtig, fattig på funktioner og upoleret. Her er for eksempel ingen understøttelse af nettjenester eller mulighed for at sende dokumenter, som du åbner og gemmer på hukommelseskortet. Pakken udviser også problemer med håndteringen af æ, ø og å.
Til Word-filer er der meget begrænsede layoutmuligheder, såsom fed, kursiv eller understreget skrift. Der er ikke knibe-zoom; man zoomer ind med zoomknapper. Af en eller anden grund kan programmet ikke vise dokumenter over hele skærmen i liggende position.
Tekstskrivningen er så fyldt med fejl, at det praktisk talt er umuligt at redigere tekst. Er der versionshistorik eller kommentarer i dokumentet, bliver det ulæseligt. Det bedste, man kan sige, er, at programmet er hurtigt.
Situationen er noget bedre for Excel-ark, men funktionerne er få. Klikker man på en celle, ser man ikke automatisk, hvad cellen indeholder, hvis det for eksempel er en formel, for det er ikke noget datafelt. Det får man frem, hvis man vælger at redigere et felt. Ingen genveje til formler eller lignende er der, og man kan ikke ændre størrelser på celler eller slå dem sammen. I praksis handler det altså mest om at vise færdige dokumenter og udføre enkle ændringer.
Med PowerPoint-præsentationer når vi nye bundniveauer. Der skal ikke meget til, før programmet siger, at filen er for stor til at åbnes. PowerPoint-filer er jo gerne store. Præsentationer, der kan åbnes, vises i et minimalt vindue midt på skærmen, som ikke kan zoomes ind. Når jeg forsøger at redigere tekst, får jeg mest fejlmeddelelser, men nogle gange lykkes det mig at skrive noget minimalt og ulæseligt. Ikke godt nok.
For: Gratis.
Imod: Fejlfyldt, funktionsfattigt.
LÆS ARTIKEL: Supertest: 6 begavede business-mobiler
LÆS ARTIKEL: 10 business-apps til din mobil
Side 5 Picsel Smart Office
Picsel Smart Office
Pris: Ca. 51 kr.
Picsel har ikke tænkt meget på deling eller nettjenester; her åbner man og gemmer filer på hukommelseskortet på traditionel vis. Brugerfladen har tydelige særheder. For eksempel har man helt droppet menuknappen til fordel for en menulinje i den øvre kant. Tilbageknappen lader man heller ikke til at have nogen respekt for – når man forventer at lukke en menu ned eller lignende med den, hopper man i stedet ud af programmet.
Det, man har brugt krudt på, er det visuelle, med gode oversigter af for eksempel udskriftsformat og flot bladring mellem ark. Og som en særlig gimmick har man lagt en mulighed for at se dokumenter i 3D ind. Har du et par gammeldags blå og røde 3D-briller (ikke dem, der bruges i biffen og kan vise i farver, altså), kan du få teksten til at stå lidt ud fra skærmen. Fuldkommen meningsløst.
Til Word-filer gør præsentationsmulighederne sig bedst. Man kan skifte imellem layoutformat og godt læsbart format, og bladrefunktionen er som sagt flot. Redigering er det derimod tyndt med. Det lader overhovedet ikke til rigtig at være meningen, at man skal redigere tekst. Man kan markere tekst og klippe den væk, eller markere et sted og tilføje tekst der. Så åbnes et særligt skrivevindue. Meget besværligt.
Ellers er der pænt med formateringsmuligheder til stil, punktlister, skrifttype med mere. Kommentarer og versionshistorik vises ikke, men de saboterer i hvert fald heller ikke dokumentets layout.
Til Excel-filer mangler der vinduer til celleindhold; det skal åbnes separat. Diagrammer vises i hvert fald i arket, men generelt er avanceret redigering helt udelukket, og man kan knap nok skrive værdier i felterne på en acceptabel måde. Formateringsmulighederne er i princippet begrænset til tekstformat. Muligheder for at justere cellers størrelse og form mangler.
Til PowerPoint-filer har vi kun Picsels ord for, at der er redigeringsmuligheder, for det lykkedes os slet ikke at redigere nogen præsentation. Visningen er som sædvanlig god, men der er ingen mulighed for at se noter til præsentationen, hvis der er sådan nogle.
For: Gode visningsfunktioner.
Imod: Meget få redigeringsfunktioner.
LÆS ARTIKEL: Supertest: 6 begavede business-mobiler
LÆS ARTIKEL: 10 business-apps til din mobil
Side 6 QuickOffice
Quickoffice
Pris: Ca. 42 kr.
Sammen med Documents To Go er Quickoffice den programpakke, hvor man har brugt mest krudt på nettjenester. Man kan logge ind på Google Docs, Dropbox, Box, Huddle og MobileMe for at åbne og gemme dokumenter på afstand. Derimod mangler man en funktion til at sende via e-mail eller lignende. Manualen, der ligger på nettet, er omfattende og god. Du kan benytte knibe-zoom for at få filerne i passende læsbar størrelse.
Word-dokumenter kan vises i både læsbar form, hvor linjelængden tilpasses skærmen, og i udskriftslayout. Man kan formatere tekstens stil, skrifttype, størrelse og farve, men eller er der ikke mange formateringsfunktioner. Hvis du har et dokument med versionshistorik og kommentarer, spoleres layoutet.
Excel-ark vises med datafelt, som viser indholdet i en celle, og der kan man også skrive data. Der er dog meget begrænsede redigeringsmuligheder for celleindhold og ingen genveje til matematiske funktioner. Det er mest tekstformat, der kan ændres. Diagrammer vises på en god måde direkte i det ark, hvor de er oprettet, men kan ikke redigeres. Muligheden for at ændre cellers form og størrelse mangler, ligesom mere avanceret visning som freeze panes.
Samtlige PowerPoint-præsentationer, vi prøver med Quickoffice, bliver deforme på den ene eller den anden måde. Enten er det tekst, der havner på forkerte steder, eller diagrammer, der forsvinder.
Ellers er oversigten god med gode zoommuligheder. Der er en slags afspilningsfunktion, men det er ikke rigtig afspilning; animeringer vises ikke, og man kan ikke se kommentarer til slides. Man kan redigere tekst på slides ved at trykke og holde nede der, hvor man vil skrive, men med tanke på, hvor upålidelig visningen af layoutet er i programmet, virker det vanskeligt at forsøge sig med.
For: God understøttelse af nettjenester.
Imod: Få redigeringsalternativer.
LÆS ARTIKEL: Supertest: 6 begavede business-mobiler
LÆS ARTIKEL: 10 business-apps til din mobil
Side 7 ThinkFree
ThinkFree
Pris: Ca. 80 kr.
Android er hjemmebane for ThinkFree, og det mærker man blandt andet på understøttelsen af tredjepartstjenester, der er typisk for Android. Man kan for eksempel sende dokumenter enten via mail eller til Evernote eller Dropbox. Man kan også redigere Google-dokumenter, men så skal de downloades og gemmes på telefonen. Man kan altså ikke gemme direkte med Google. ThinkFree har også sin egen nettjeneste til at gemme dokumenter på nettet, men jeg ville nok vælge noget mere etableret.
Brugerfladen har sine særheder. Menuerne er helt baseret på ikoner, og nogle gange er ikonerne meget kryptiske. Man kan ganske vist trykke og holde for at få en kort beskrivelse af funktionen frem, men jeg synes alligevel, at menuerne er mere irriterende end praktiske. Irriterende er det også, at man ikke som ventet lukker menuerne med tilbageknappen, men hopper ud af det dokument, man arbejder med. Ingen manual at downloade, men vælger du hjælp i programmet, kommer du til en acceptabel webmanual på nettet.
Word-dokumenter vises i skærmlayout med knibe-zoom og god læsbarhed. Man kan skrive tekst og vælge skrifttype, størrelse, farve og justering, men ikke særlig meget mere. Derimod kan man sætte billeder ind – noget, som jeg generelt synes, man bør undgå i Word-dokumenter i det hele taget, og især når man som her ikke kan se det færdige layout. Dokumenter med versionshistorik og kommentarer spoleres, når man åbner dem, men et plus for testens eneste program, der kan åbne filer gemt i rtf-format.
Når man arbejder i Excel-ark, skifter man imellem visnings- og redigeringsindstilling, hvilket kan være en praktisk løsning for at undgå uønskede effekter, når man trykker og trækker på skærmen. Ikonerne til redigering af celler bliver ualmindeligt kryptiske her, men det er i hvert fald let at komme til alle funktioner med menusystemet. Man kan sammenføje celler og justere tekststørrelse, men det er lidt besværligt. Diagrammer vises i arket, og der er gode genveje til matematiske funktioner, selv om det så er lettest manuelt at angive, hvilke celler der berøres. Man markerer mere end én celle ved at dobbeltklikke, noget, der måske ikke er så let at finde ud af med trial and error.
Til PowerPoint-præsentationer er ThinkFree overraskende ambitiøst. Der er ingen rigtig afspilningsfunktion, men testens bedste fuldskærmsfunktion. Man kan vise og redigere noter og tekst på slides. Men man kan også flytte elementer på slides og tilmed tilføje og flytte rundt på billeder.
Måske lidt for ambitiøst at forsøge sig med på en lille mobilskærm, men har man en surf-tablet, er situationen en anden. Dog minus for, at diagrammerne i en af de præsentationer, vi tester, vises forkert.
LÆS ARTIKEL: Supertest: 6 begavede business-mobiler
LÆS ARTIKEL: 10 business-apps til din mobil
Side 8 Det er de bedst til...
Det er de bedst til...
Tekstbehandling
Det absolut mindste, man kan kræve af en tekstbehandlings-funktion, er, at man skal kunne åbne og læse Word-dokumenter. Derfor er det overraskende, at så mange af testens programmer ikke kan det, hvis man har et dokument med versionshistorikken slået til – noget, som jeg mistænker er ret almindeligt. Kun Picsel og Documents To Go kan vise dette på en læsbar måde, og Documents To Go er alene om rent faktisk at kunne vise versionshistorik og kommentarer.
Når det gælder redigeringsfunktioner, varierer programmernes ambitionsniveau. Fed skrift og lignende klarer de fleste; punktlister og tekstjustering er det værre med. Mest ambitiøse funktioner har Documents To Go og ThinkFree, der dog begge har problemer med at give disse alternativer bekvemmelig adgang i form af praktiske menuer.
Vinder: Documents To Go
Regneark
At forsøge at efterligne Excel på mobilen er vel egentlig noget af en mission impossible – om noget er programmet overambitiøst allerede på computeren. Brugerfladen er fuldstændig overlæsset med funktioner, og hvad der sker, når du trykker og trækker med musen, varierer vildt, afhængigt på millimeteren af, hvor du pegede, og hvad du gjorde lige inden.
Bruger man mest Excel til at oprette tekstbaserede tabeller, er man måske mest interesseret i at kunne skrive tekst rimelig nemt og formatere cellerne, så man får et pænt layout. Til dette er det nok ThinkFree, der er bedst, fulgt af Documents To Go, som dog mangler en funktion til at slå celler sammen.
Hvis man derimod er økonom eller statistiker, vil man gerne have adgang til matematiske funktioner på en enkel måde. Her mangler mange funktioner. Ingen af programmerne kan for eksempel gentage en funktion over flere felter i en kolonne (såsom at regne gennemsnittet ud af alle felter til venstre) – en standardfunktion i Excel, der sparer én for utrolig meget arbejde. Documents To Go, ThinkFree og Quickoffice Pro giver i hvert fald færdige matematiske funktioner til at gøre skrivningen hurtigere. Freeze panes, altså muligheden for at låse en linje eller kolonne med overskrifter og scrolle videre, klarer kun Documents To Go tilfredsstillende.
Vindere: Documents To Go og ThinkFree
Præsentationer
At redigere en præsentation på mobilen er måske lidt ambitiøst, men man vil i det mindste kunne rette stavefejl og gennemgå præsentationen. Vil man bare redigere tekst, er Documents To Go nok mest bekvemt at arbejde med, men ThinkFree tilbyder flere layoutmuligheder for den ambitiøse.
Når der nu kommer Android-mobiler med HDMI-udgang, virker det indlysende, at man skal kunne afspille sin præsentation direkte fra mobilen og efterlade computeren derhjemme. Men desværre kan ingen af testens pakker klare det. En funktion til kommende versioner, måske? Jeg synes, at man i det mindste burde have en mulighed for at afspille en præsentation med korrekte animationer, så man kan øve sig på præsentationen i toget, men også det mangler i samtlige pakker.
En af de testede præsentationer indeholder tabeller fra Excel. Documents To Go er alene i testen om at kunne vise dem korrekt.
Vinder: ThinkFree
Øvrigt
Generelt kan man sige, at det er påfaldende tit, de testede dokumenter giver problemer for Office-pakkerne. Versionshistorikken kværker Word-dokumenterne, Excel-filer med matematiske formler vises nogle gange ulæseligt, og visse PowerPoint-præsentationer går i ged. Den eneste programpakke, der viser alle testede dokumenter korrekt, er Documents To Go.
Documents To Go har også bedst håndtering af Google-dokumenter, der kan redigere og gemmes, som om de lå på telefonen. Quickoffice understøtter flest nettjenester, men skuffer ved at mangle en knap til at sende dokumenter via e-mail, hvor i stedet Documents To Go og ThinkFree udmærker sig.
Vinder: Documents To Go
LÆS ARTIKEL: Supertest: 6 begavede business-mobiler
LÆS ARTIKEL: 10 business-apps til din mobil
Side 9 Og den samlede vinder er...
Og den samlede vinder er...
Vinderen: Documents To Go
Konkurrenterne i testen overrasker desværre ikke positivt. Olive Office og Picsel fejler stort set over hele linjen, mens de mere etablerede pakker som Documents To Go og ThinkFree havner i toppen.
Der er mange små detaljer, som gør, at Documents To Go vinder. Det er alene om at vise alle testede dokumenter korrekt. Det understøtter mange nettjenester, har mange funktioner i programmerne og ikke mindst en god manual. Documents To Go er ikke perfekt, men som pakke er det alligevel et hak bedre end konkurrenterne.
LÆS ARTIKEL: Supertest: 6 begavede business-mobiler
LÆS ARTIKEL: 10 business-apps til din mobil