Ifølge Forbrugerrådet bliver forbrugerne ladt i stikken på printermarkedet, skriver Jyllands-Posten. Nu efterlyser rådet gennemskuelighed, eventuelt gennem en mærkningsordning, svarende til energimærkningen på hårde hvidevarer.
»Der er sket det, at konkurrencen er skubbet over på produktprisen, det vil sige indkøbet af selve printeren. Det er vældig smart for producenterne, for der er mange forbrugere, der kun kigger på printerens pris og ikke på blækudgifterne. Men det er skidt for forbrugerne, som har svært ved at overskue markedet,« siger Grit Munk, politisk-økonomisk medarbejder i Forbrugerrådet til avisen.
Efterhånden er prisen på blæk blevet så høj, at den er dyrere end selve printeren. Hos Fredgaard sælger man f.eks. en HP-printer til 299 kr. Når patronerne skal skiftes, skal der betales 498 kr. Det kan med andre ord bedre betale sig at smide den gamle printer ud og købe en ny.
I forbrugerbladet Tænk+Test viser en udregning at literprisen på blæk kan komme op på 22.000 kr. Det er mere end dobbelt så dyrt som eks. parfume.
»Når man køber printer, er det ikke blot printerens pris, der er interessant. Det er i høj grad også prisen på driften, der spiller en rolle,« siger Grit Munk.
Hun foreslår at man indfører en mærkning af printere, som viser hvad printeren vil koste at bruge, over en tre-årig periode.
Også EU-Komissionen har fået kig på blækpriserne. Kommissionen efterforsker i øjeblikket om printerproducenterne har konkurrenceforvridende aftaler, som presser prisen op.