Næsten et år efter Google betalte lidt under 10 milliarder kroner for YouTube har internet-firmaet nu løftet lidt af sløret for, hvordan YouTube skal integreres i Google's andre tjenester. Google har udvidet sit AdSense-annonceprogram med muligheden for at vise YouTube-videoklip foruden de sædvanlige tekstannoncer.
Google AdSense er et tilbud til hjemmeside-ejere, som kan tjene penge ved at vise skræddersyede annoncer fra Google på websiderne. Programmet scanner automatisk webstedets indhold og leverer målrettede annoncer, som kan kendes på »Ads på Google« etiketten. Ejeren af webstedet tjener penge, hver gang der klikkes på annoncen.
Med det nye program kan hjemmeside-ejere vælge at integrere videoklip fra en række partnere i stedet for de sædvanlige tekstannoncer fra Google AdSense. I første omgang kan der vælges mellem videoklip fra omkring 100 YouTube-partnere. Sammen med videoklippet viser en banner- eller tekstreklame på skærmen.
Senere vil Google udvide AdSense med lydklip, artikler, spil og andre former for indhold.