IT-virksomhederne skal fortælle deres kunder, præcis hvorfor det er, at en ny investering kan få kundens aktiekurs i vejret. For først da lukker beslutningstagerne op for pengekassen.
Sådan lyder konklusionen på en rapport udarbejdet af PR-bureauet Marks and Brands, der er specialiseret i kommunikationsstrategier for IT- og televirksomheder.
Ifølge rapporten er der ingen tvivl om at netop IT- og telekommunikationsvirksomhederne sidder med de værktøjer, som kommer til at danne fundamentet i fremtidens netværkssamfund. Det ved kunderne også godt, men hvordan de skal bære sig ad med at omforme investeringer i konkret hard- eller software til store, smukke tal på regnskabernes bundlinie, er ikke så indlysende.
Hidtil har IT-leverandørerne fortalt deres kunder, hvordan ny teknologi kunne effektivisere produktionen. Men det er ikke længere nok. Nu skal IT-virksomhederne lære at blive kundernes sparringspartnere på forretningsområdet; de skal sætte sig grundigt ind i kundernes virksomheder, således at de kan rådgive om andet end teknologi og være med til at lægge virksomhedernes strategi for det 21. århundrede.
Rapporten fra Marks and Brands er baseret på tal, der bl.a. viser, at mere end hver anden IT-chef i store danske virksomheder er utilfreds med sin IT-leverandør. Det faktum skal der ændres på, hvis IT-branchen vil vende den negative kurve, der tegner branchen lige nu. Det bliver et stort spring for IT-virksomhederne. "Som udviklingen fra at være jægere til at blive agerdyrkere," skriver Niels Elmark, forfatter til rapporten og direktør for Marks and Brands.