Den kraftige vækst for Toshiba skyldes ikke mindst stor succes i retail-segmentet. Derfor udvidede Toshiba i februar måned denne forretning og indgik samarbejdsaftale med Merlin om forhandling af bærbare computere i deres butikker landet over.
»Tiden var moden til, at Toshiba skulle foretage en udvidelse. Vi ville gerne have samarbede med en stor kæde, der har over 50 butikker fordelt over hele landet, og det har Merlin, så vi indgik dialog, og vi blev så enige om, at starte et samarbejde,« siger Toshibas landechef, Peter Skou.
Ifølge landechefen vil samarbejdsaftalen betyde ekstra 60 millioner kroner i omsætning i 2005. Samtidig har aftalen været medvirkende til, at Toshiba i første kvartal af 2005 øgede markedsandelen til 5,4 procent på de bærbare computere mod 3,3 procent samme periode sidste år. Dermed har man styrket sin position, som Danmarks sjette største producent af bærbare computere, og man haler ind på foranliggende.
»I marts måned har Merlin købt rigtig mange maskiner. Der er ikke nogen tvivl om, at det har været medårsag til, at vi er gået frem i første kvartal,« lyder det fra Peter Skou.
Hos Merlin bekræfter man, at salget af Toshibas bærbare allerede er en succes.
»Det er gået over forventning. Vi har fået startet godt op. Vi startede med en tv-kampagne i uge 12, (påsken, red.) og det har uden tvivl været godt for salget. Vi fik fortalt, at Toshiba nu var i Merlin, og ikke bare er en døgnflue, men et længerevarende samarbejde, der er kommet for at blive,« siger indkøbschef i Melin, Tommy Husen.
Udover Merlin har Toshiba samarbejde med CBC-kæden, Computercity, Elgiganten og TDC-kæden.