Nu har konflikten mellem CSC og Prosa skabte de første bataljer i CSCs hovedkvarter på Retortvej i Valby. Årsagen er, at de ansatte bliver tvunget til at oplære eksterne vikarer, der skal overtage arbejdsopgaverne ved en strejke.
"Jeg får tynd mave," siger en CSC-ansat i en konversation med en kollega.
I samtalen, som ComON's udsendte overhører ved fagforeningens aktion foran CSC's hovedkvarter fredag morgen, diskuterer de CSC-ledelsens plan om, at de ansatte skal sidde og oplære fremmede skruebrækkere - altså folk, som skal overtage deres arbejde.
"Det kan de godt glemme," fortsætter den CSC-ansatte.
Netop de CSC-ansattes uvilje mod at lære eksterne vikarer op - så de udhuler deres egen magt ved en strejke - vil ifølge medarbejdene selv skabe gnidninger på arbejdspladsen den kommende tid, hvor både Prosa og CSC ruster sig til en storstrejke.
Prosa mener desuden, at vidensoverførslen er i strid med overenskomsten.
"Det er i strid med overenskomsten, når CSC’s ledelse forsøger at underminere en lovlig varslet konflikt," siger Hanne Lykke Jespersen, næstformand i Prosa, i en pressemeddelelse.
CSC afviser anklagen.
"For at kunne servicere vores kunder - også under en eventuel udvidet konflikt efter første juni - har CSC taget en række initiativer, der skal sikre vores ydelser til kunderne, også uden en fredsaftale. Det indebærer blandt andet, at vi benytter udefrakommende ressourcer. Dette er fuldt lovligt," siger Lene Christensen, direktør i CSC, i en erklæring.
Det er dog ikke lykkedes ComON fredag eftermiddag at få CSC's svar på, hvordan virksomheden vil håndtere konflikter som dén, der opstod denne uge.
Ifølge en anonym CSC-ansat, som ComON har talt med, har vedkommendes afdeling i løbet af ugen været ramt af en dårlig stemning. CSC-medarbejderen ønsker ikke at udtale sig til citat, fordi vedkommende er sikkerhedsgodkendt af politiets fterretningstjeneste.
Afdelingen drifter vigtige systemer som politiets it, motorregisteret, Skats systemer, CPR-registeret og statens økonomisystemer. Konflikten tog så småt sin begyndelse mandag, da ni ud af afdelingens 30-40 ansatte blev sendt ud til CSC's lokaler på Amager. Dér skal de arbejde den næste tid. Næste dag, tirsdag, rykkede seks eksterne konsulenter i stedet ind på kontoret. Samme dag blev den første medarbejder kaldt til møde med chefen og en af de eksterne vikarer. Her fik medarbejderen at vide, at vedkommende skulle oplære vikaren i sine arbejdsopgaver. Beskeden var, at ellers ville der "falde brande ned". Ifølge ComON's kilde blev det ikke direkte udtalt, at medarbejderen kunne blive fyret, men sådan blev det opfattet af den CSC-ansatte, som fandt situationen ubehagelig. Derfor bad afdelingen deres tillidsrepræsentant om at sidde med ved de kommende møder, hvor medarbejdere fik besked om at oplære de eksterne konsulenter. Samme dag gav tillidsrepræsentaten desuden de eksterne vikarer et brev, hvor de blev oplyst om konflikten og dén opgave, de havde påtaget sig som såkaldte skruebrækkere. Samme dag begyndte ansatte fra hele CSC at vandre forbi kontoret "for at se aberne", som ComON's kilde udtrykker sig.
Ifølge kilden spankulerede omtrent 50 CSC-ansatte forbi de eksterne vikarer i løbet af dagen. Det føltes som om, at nogle nye hele tiden kom forbi for at kigge.
"Det var for at provokere. Det er der ikke tvivl om," siger kilden, der selv blev glad for gennemrendet, fordi han "følte opbakning" til afdelingens nye situation.
Cheferne tog i hvert fald tilsyneladende aktionen som en provokation. Onsdag sad der gennem hele dagen konstant en chef på kontoret, hvor de ellers aldrig plejer at sidde. Ifølge ComON's kilde sad "chefer med stjerner på" på skift på kontoret. Én af dem var eksempelvis direktør Ivan Stig ifølge ComON's kilde.
Cheferne var dog tilsyneladende ikke aktive - de sad blot og lyttede. Eksempelvis brød en chef ikke ind, da en CSC-ansat afleverede et Prosa-brev til en af de eksterne konsulenter. Den eksterne vikar frabad sig brevet. Han vidste udmærket, hvorfor han sad der, svarede han, mens CSC-chefen blot lyttede opmærksomt ifølge ComON's kilde. Det er ikke lykkedes ComON at få en beskrivelse af forløbet fra den anden part i sagen, CSC-ledelsen.
Lene Christensen, direktør i CSC, siger i førnævnte skriftlige erklæring, at det er naturligt med en vidensoverdragelse mellem nye midlertidige folk og nogle af CSC´s ansatte, som arbejder på kørende systemer.
"Prosa er uenig i denne vurdering, og der er en risiko for, at parterne ender i Arbejdsretten, hvis der ikke opnås enighed. Indtil da vil CSC forsætte med at benytte vidensoverdragelse i konflikten for at sikre vores kunders leverancer. Det følger af arbejdsgiverens fortolkningsfortrin, som er et almindeligt princip under den danske model," siger Lene Christensen i erklæringen.