De populære Qtek-telefoner har stadig problemer, hvor telefonen "falder i søvn". Men mange fejl er nu rettet, fortæller den danske distributør.
»Der er på basis af omfattende field testing og research lavet kraftige forbedringer på netværket og på de enkelte Qtek-modeller. Der vil dog stadig være nogen, som oplever, at Qtek kan falde i søvn. Det vil man et stykke tid fremover,« siger Frank Jensen, der er salgschef i Dangaard Telecom.
Dangaard Telecom er den danske distributør af Qtek-mobiler i Danmark.
ComON beskrev i januar, hvordan Qtek-mobilerne kunne gå i en slags søvn-tilstand, hvor man hverken kunne ringe op fra den eller modtage opkald. Det forklarede underdirektør i TDC Mobil, Jørg van den Berg, og adskillige kunder, som ComON talte med.
Èn af disse Qtek-kunder fortæller, at selvom problemerne er blevet mindre, så er der stadig problemer.
»Det har i det hele taget været et elendigt forløb. Der har ikke været nogen information fra Dangaard Telecom. De har slet ikke taget os alvorligt. Når først man har købt deres produkt, så er de egentlig ret ligeglade. Det bør slet ikke tage så mange måneder at få sendt en opdatering ud til et produkt, der ikke virker,« siger Carsten Larsen, der er selvstændig erhvervsdrivende.
Carsten Larsen er overbevist, om hvad han gør næste gang, han får tilbudt en Qtek-mobil.
»Jeg siger helt klart "nej tak". Jeg orker simpelthen ikke alt det her igen. Det virker som om, at man bare sendet produkterne på markedet, og så klarer man problemerne lidt hen ad vejen,« siger Carsten Larsen.
Hos den danske impotør af Qtek-mobilerne beklager man de problemer, som kunderne har haft.
»Der kommer hele tiden færre problemer. Problemerne opstod, fordi man gik fra gammel software til nyt. Det svarer til, da man startede med at bruge nettet. Man kunne opleve, at nettet var langsomt nogle tidspunkter af dagen, fordi mange var på nettet. Det er lidt det samme, der opstår her. Der er nogle kunder, der har oplevet mange problemer, mens nogle slet ikke har oplevet nogen problemer. Men nu har vi ansat mange flere teknikere til
at afhjælpe problemerne yderligere,« siger Frank Jensen fra Dangaard Telecom.
Dangaard Telecom er ked af, hvis nogle kunder har fået det indtryk, at virksomheden ikke vil sige noget om problemerne, når man ringer ind.
»Utilfredse kunder har måske fået talt med nogen teknikere, som ikke kan fortælle dem, hvad der galt. Men det er kun, hvis vi ikke er 100 procent sikker på, hvad der er galt, så må vi ikke melde noget ud. Og så kan det virke som om, at vi ikke vil sige noget. Men det er kun fordi, at vi vil være sikre i vores sag,« siger Frank Jensen.
Dangaard Telecom understreger, at hvis nogen har problemer med deres Qtek-mobil, så skal de endelig ringe ind. De skal blot huske at have noteret nogle få ting ned. Så kan Dangaard Telecom bedre afhjælpe problemerne.
Man skal huske, hvor man befandt sig, da problemet indtraf. Man skal vurdere, om det er noget, der sker "hyppigt".
Man skal også oplyse, hvad man har installeret af såkaldt "tredjeparts-software" for eksempel navigationssystemer, spil og små værktøjer, der er beregnet til at opdatere systemet med videre. Man skal også være opmærksom, om det er software, der er skrevet til det operativ system, som ens Qtek kører på.
Qteks andel af markedet for smartphones og PDA'er i Danmark er i vækst. Cirka hver tyvende PDA, der bliver solgt i Danmark er en Qtek i følge IDCs European Mobile Devices Tracker i London.