Engang var Telmore klassens frække dreng, så kom CBB og nu er det så Onfone, der driller de andre. Drille er måske ikke det helt rigtige ord at bruge, for det Onfone har gjort de seneste måneder, gør nemlig rigtig ondt på hele telebranchen og ikke mindst de fire store, TDC, Telia, 3 og Telenor. Og Onfone kan meget vel være årsag til, at de fire store måske reduceres til de tre store inden for en rum tid:
”På samme måde som at CBB og Telmore fik Orange til at kaste håndklædet i ringen, og vi gik fra fem til fire netværk, kan Onfone-effekten godt resultere i, at vi kommer ned på tre operatører i Danmark”, vurderer teleanalytiker John Strand.
”Alternativt kan to af operatørerne slå deres netværk sammen på samme måde som Telenor og Tele2 har gjort det i Sverige, eller som Orange og T-Mobile har gjort det i England. Det er en effektiv måde at reducere omkostningerne på og dermed fastholde profitabiliteten. Noget, skal der gøres”, lyder det fast fra John Strand.
Tab på to milliarder på to år
Han vurderer, at det prisfald, som Onfone har udløst betyder, at operatørerne i Danmark vil miste mellem en og to milliarder kroner i omsætning over en periode, der tager op til to år:
”De to milliarder kroner skal du ikke blot fjerne fra toplinjen på det mobilmarked, der i dag er på 17 milliarder kroner, men du kan også fjerne dem direkte på bundlinjen”, uddyber John Strand.
Det er ikke mange måneder siden, at Onfone for alvor gik i offensiven, så det kan undre, at de på så kort tid kan dominere markedet herhjemme på en måde, så en af de fire store operatører, altså TDC, Telia, Telenor og 3, kan være i fare for at blive opkøbt af en af de andre. Men det handler om rå kapitalisme, forklarer Strand:
"Onfone har nogle priser, der gør, at kunderne kan se en fordel i at vælge et sådan produkt, og det er vel et spørgsmål om dage, før du vil se, at Onfone har mere tale og SMS trafik end selskabet 3", spår Strand.
Konkurrenter kopierer med succes
Også andre spillere på mobilmarkedet er påvirket af Onfone, for eksempel Telmore, CBB og M1. De tilbyder nu også samme type pakkeløsninger som Onfone, og det har de faktisk succes med, forklarer Strand:
"Rent faktisk har en del af disse spillere succes med at kopiere Onfones koncept. De af deres kunder, der bruger så mange penge, at det kan betale sig at skifte til et Onfone-lignende koncept, gør det, og de tiltrækker nu i stor stil kunder fra de fire hovedbrands TDC, Telenor , Telia og 3. Rent praktisk udvider alle discount-brands discount-segmentet markant i disse måneder – og det går stærkt", understreger Strand.
Tre andre muligheder
Udover opkøb eller netværkskonsolidering har operatørerne tre andre muligheder: fyring af medarbejdere, hård omkostningsstyring eller eliminering af tilskud til telefoner. Og det sidste er faktisk ved at ske, understreger John Strand:
”Det er det, du ser ske gradvist nu, og den proces tager til i de kommende måneder. I praksis startede Telia med afbetaling, Telmore fulgte delvist efter, så kom Telenor og snart følger TDC med. De har ikke råd til andet”, vurderer John Strand.
Strand konkluderer overfor Mobil.nu, at vi nok kommer til at se en kombination af nogle af disse ting inden sommerferien. Han tror dog ikke, at vi kommer til at se en netværkskonsolidering inden sommerferien, men omvendt er der behov for, at der sker noget, ellers får operatørerne store problemer de kommende kvartaler:
”Lige nu bløder alle operatørerne”, slutter John Strand.