HP mister igen markedsandele på det danske marked for stationære og bærbare computere. I løbet af 2009 er HP’s plads på markedet blevet mindre og mindre, og nu har HP kun 26 procent af markedet. Det viser tal fra analysefirmaet IDC, der har opgjort de enkelte producenters salg i Danmark.
Faldet skyldes ifølge HP især, at deres fabrikker ikke har været i stand til at levere i samme tempo, som kunderne efterspurgte varerne. Det har givet forsinkelser, der har ramt bredt i fjerde kvartal, siger Henrik Sinnbeck, der er pc-direktør i HP. Ifølge IDC’s tal mangler HP at sælge 23.000 computere for at nå op på samme salg som året før.
»Det er rigtig, rigtig skidt. Den væsentligste årsag er, at vores levering er blevet skubbet. Det rammer os især på consumer produkterne, men også på businessprodukterne,« siger Henrik Sinnbeck.
Nu skulle leveringssituationen dog være tilbage til det normale undtagen for computere med bluray-afspillere, siger han.
»Bortset fra consumer highend-produkterne, er vi igen back on track i første kvartal med en fuldstændig normal leveringstid,« siger Henrik Sinnbeck.
Skulderklap til Lenovo
Samtidig med at HP svinder ind, stiger markedsandelene hos de øvrige producenter, Acer, Apple og Lenovo. Det er især de små minibærbare, netbooks, der er solgt flere af. I forhold til året før er der gået 15.000 flere netbooks over disken. Til gengæld er der solgt 20.000 færre notebooks. Samlet set er der solgt 382.000 computere i Danmark i fjerde kvartal, et fald på 0,3 procent i forhold til året før.
Hos Lenovo glæder administrerende direktør Peter Juul Jørgensen sig over, at han har solgt 32.000 bærbare computer i fjerde kvartal. Selv om det er 4.000 mindre end året før, syntes han stadig, at resultatet er skulderklap fra forhandlerne.
»Vi er superglade for at tage markedsandele. Mens markedet mister 22 procent har vi kun tabt 12,4 procent. Det bekræfter, at vi har gode produkter, har dygtige medarbejdere og at vores partnere er glade for at sælge Lenovo,« siger Peter Juul Jørgensen.
Dansk pc-salg, Markedsandele i procent.
Producent | Fjerde kvartal 2009 | Fjerde kvartal 2008 |
HP | 26 | 32 |
Acer | 23 | 19 |
Lenovo | 15 | 13 |
Dell | 10 | 10 |
Apple | 7 | 4 |
Andre | 20 | 20 |
Kilde: IDC, 2010