Her to uger efter lanceringen af Windows 7 er der nye salgstal for det amerikanske marked fra NPD. I forhold til samme periode efter Vista-lanceringen er der solgt langt flere eksemplarer af Windows 7. Faktisk er salget af Windows 7-æsker hele 234 pct. højere end salget af Vista i de første to uger efter lanceringen i 2007.
Men dette tal skal læses med forbehold, for Microsoft tilbyder en lang række forskellige rabatordninger, så det er langt fra alle kunderne, der har betalt fuld pris for Windows 7.
Hvis man kigger på omsætningen med Windows 7 på det amerikanske marked i de sidste to uger, så er den ”kun” 82 procent højere end omsætningen med Vista i de første to uger.
Den mest solgte version er Windows 7 Home Premium Upgrade (gennemsnitspris 79 dollar), fulgt af Windows 7 Pro Upgrade (147 dollar) og Windows 7 Home Premium Family Pack 3 User Upgrade (149 dollar).
Tallene fra NPD fortæller også, at pc-salget som ventet er steget betydeligt efter lanceringen af Windows 7 – men ikke så meget, som det steg efter introduktionen af Vista.
I den første uge efter Windows 7-launch blev der solgt 49 pct. flere Windows-computere end i samme uge året før, og 95 pct. flere end i den forrige uge.
Men Windows Vista fik pc-salget til at stige hele 65 pct. i forhold til året før og 170 pct. i forhold til den forrige uge.
Hvis man sammenligner startugerne for Windows 7 og Vista, så er der solgt 6 procent færre computere i ugen efter den 22. oktober 2009. Men her skal det bemærkes, at Vista blev lanceret i januar, hvor pc-salget normalt er større end i oktober.