Kongen af videospil – den japanske Mario- og Donkey Kong-opfinder Nintendo – er inde i en dyb krise. Nintendo har tabt mere end 1,5 milliarder kroner i det kvartal der sluttede den 30. juni (det første kvartal i Nintendos regnskabsår) og spilgiganten har netop sænket sin prognose for hele året med 82 procent. De nye tal betyder, at Nintendo kun regner med et overskud på 1,3 mia. kr. for hele 2011, og forventningerne til salget er også nedjusteret med 18 pct.
Der er flere grunde til, at det går så skidt for Nintendo, men den vigtigste er nok den nye minikonsol 3DS. Der har været meget store forventninger til konsollen med 3D-skærm, men salget har været skuffende. I de sidste tre måneder er der kun solgt 710.000 enheder. Det ligger langt under Nintendos egne forventninger, skriver New York Times.
Nu har Nintendo taget det dramatisk skridt at sænke prisen for 3DS med 40 pct. i Japan og 32 pct. i resten af verden. I USA bliver prisen således sat ned fra 249 dollar til 169 dollar den 12. august.
Det er meget usædvanligt at prisen for et nyt it-produkt bliver reduceret så drastisk allerede kort tid efter lanceringen af produktet.
Nintendo-chef Satoru Iwata undskylder da også overfor kunderne i et brev og firmaet lover at alle de nuværende 3DS-ejere vil modtage 20 gratis spil, heraf 10 som kun bliver tilgængelige for dem der har købt 3DS inden prisen blev sat ned.
Prisnedsættelsen skal hjælpe Nintendo med at nå sit oprindelige mål om at sælge 16 millioner 3DS-enheder inden udgangen af marts 2012. Der er stadig kun et begrænset udvalg af spil. To af de mest interessante titler - Super Mario 3DLand og Mario Kart 7 – kommer først sidst på året.
Det skuffende salg viser også at konsolfirmaerne har svært ved at klare sig overfor nye platforme som iOS og Android, hvor brugerne kan vælge mellem titusindvis af billige ”casual games”. Apple har solgt mere end 200 millioner enheder med iOS som iPhone og iPad og har dermed også skabt en gigantisk mobil spilplatform. Firmaer som Zynga har også haft enorm succes med spil til Facebook.
Det gør livet svært for firmaer som Nintendo (Wii, DS, 3DS), Sony (PS3, PSP) og Microsoft (Xbox 360), der fortsat forsøger at overbevise kunderne om, at de skal investere i specialiseret hardware der (næsten) kun kan bruges til spil og anden underholdning.