IT- og Telestyrelsen har i en rapport været med til at udråbe fastnettelefonens død. Men det er noget vrøvl, mener brancheforeningen for forbrugerelektronik, BFE.
»Det er meget overdrevet at fremstille det, som om fastnettet er døende,« siger Søren Kjeldsen Andersen, der er administrerende direktør for telefonfirmaet Kirk Scantel A/S og medlem af BFEs bestyrelse.
Kirk-direktøren, der altså lever af at sælge fastnettelefoner, undrer sig over denne tekst fra styrelsen:
»I 2001 overhalede antallet af mobilabonnementer antallet af fastnetabonnementer. Den tendens er fortsat, og der er nu dobbelt så mange mobilabonnementer som fastnetabonnementer i Danmark.«
»Men det er noget sludder, fordi de slet ikke tæller IP-telefoni med som fastnet, og det er - nøjagtigt som at bruge en almindelig trådløs telefon. Det kan også være, der er nogle, der ikke opfatter det som en telefon, fordi de ofte bare sidder med et headset, der er tilsluttet pc'en,« skriver Søren Kjeldsen Andersen i foreningens seneste nyhedsbrev.
Han bestrider ikke, at mobiltelefoni har haft markant fremgang.
»De har selvfølgelig ret i, at der har været en faldende tendens ved fastnettet, men er ikke opmærksomme på, at en stor del af de gamle fastnet ændres til IP-telefoner.«
Han mener, at de forskellige typer telefoner fortsat vil supplere hinanden, og at fastnettelefonerne og teleselskaberne i fremtiden vil byde på langt flere services end i dag.
»En fastnettelefon er typisk på et sted, mens
en mobiltelefon er ved en person. Hvis man
ringer til en restaurant, vil man jo ikke have
fat i Lars eller Inge, men i restauranten,« forklarer
Søren Kjeldsen Andersen.