Landbrugsstøtten samles i nyt it-system

Landbrugsstøtten samles i nyt it-system med kunden i centrum. Direktoratet for FødevareErhverv har netop indgået en kontrakt med Ementor, som skal levere første del af det nye it-system.

Om få år bliver det muligt for landmænd, konsulenter og kontrolmyndigheder at få et samlet overblik på nettet over alle deres engagementer hos Direktoratet for FødevareErhverv - på tværs af forskellige støtteordninger, kontorer og sagsbehandlere.

Der vil også ske en gradvis udvidelse af selvbetjeningsløsninger. Direktoratet har netop indgået en kontrakt med Ementor, som skal levere første del af det nye it-system.

I 2005 gennemførte EU en reform af landbrugsstøtten, som krævede en stor omlægning af direktoratets forretningsgange og it-systemer. I første omgang blev det klaret ved at etablere en midlertidig løsning på de eksisterende systemer, hvor teknologien er utidssvarende.

Nu er tiden kommet til at udvikle en tidssvarende it-løsning, så landbrugsstøtten også i fremtiden kan varetages på en betryggende måde. Målet med systemet er at give en mere effektiv betjening af kunderne og skabe administrative lettelser for landbrugserhvervet.

»På længere sigt er det målet at give kunderne en samlet, personlig indgang til egne oplysninger på tværs af støtteordninger og skræddersy informationer og vejledninger til den enkeltes behov. Derudover skal det nye it-system skabe en helt ny infrastruktur, som kan harmonisere, effektivisere og centralisere vores arbejdsgange,« siger økonomidirektør i Direktoratet for FødevareErhverv Hans S. Christensen og fortsætter:

»Det er vigtigt, at systemet bliver så fleksibelt, at vi hurtigt og sikkert kan tilpasse det, i takt med at reglerne for støtte blive ændret. Derudover kan det give besparelser, når vi samler alle vores støtteordninger på en fælles it-platform,« siger Hans S. Christensen.

Kontrakten med Ementor udgør første fase af direktoratets it-modernisering. Den omfatter en ny version af Ementors TAS-system, som bliver brugt til administration af tilskud, en helt ny IT-platform, en ny intern og ekstern portalløsning og et nyt elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystem (ESDH).

Løsningen bliver baseret på en moderne serviceorienteret arkitektur (SOA) og indeholder en udbygget og effektiv erhvervs- og borgerservice med en række selvbetjeningsløsninger.

I alt har Folketingets Finansudvalg godkendt en bevilling på knap 100 mio. kr. til første fase af moderniseringen. Anden fase starter i 2007, og det samlede system skal kunne virke fra 2009.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere