Det kunne være fristende at tro, at finanskrisen har fået danskerne til at søge adspredelse i computerspillenes magiske verden. Ihvertfald er spilsalget i Danmark steget med 43 procent i forhold til sidste år. Det viser helt nye tal fra Multimedieforening, som er en sammenslutning af spilproducenter og distributører.
»Finanskrisen er paradoksalt nok en af forklaringerne på vores succes. Når krisen kradser, går folk mindre ud. I stedet flyttes underholdningen inden for hjemmets fire vægge, og her er spilkonsollen blevet central,« siger Annette Jacobsen, der er formand for Multimedieforeningen.
Salget af spilkonsoller som Playstation 3 og Xbox 360 er nærmest eksploderet i 2008. Samtidig har spillene udviklet sig, så der ikke længere kun satses på teenagedrenge, men i høj grad på bred underholdning til hele familien.
»Sociale spil, der går ud på at synge, danse, spille guitar, quizze mv., er blandt de bedst sælgende spil i år. Samtidig spiller flere hundrede tusinde danskere mod andre på internettet, hvor man også kan udvide spillene med fx nye baner og dele indhold man selv har skabt,« siger Annette Jacobsen.
På Branchen for Forbrugerelektroniks opgørelse over danskernes julegaveønsker kommer computerspil ind på en andenplads - kun overgået af fladskærme.