Efter lanceringen af tavlecomputeren iPad kunne det se ud som Amazons Kindle kun havde en meget begrænset levetid. Hvorfor skulle man købe et dyrt s/h-læseapparat når man kan få en flad multifunktions-computer med flot farveskærm til næsten samme pris? Men Amazon har ikke tænkt sig at kaste håndklædet i ringen. Tværtimod har Amazon lanceret en ny version af Kindle med forbedret skærm, og prisen for den billigste version er nu helt nede på 139 dollar. Den billigste iPad koster til sammenligning 499 dollar.
Nu har Amazon startet et nyt angreb på iPad med en tv-reklame, hvor en mand og en kvinde forsøger at læse i solen. Manden har en iPad og han kæmper med at læse i solens reflekterende lys på skærmen. Kvinden læser uden problemer på sin Kindle – og henviser til, at hendes solbriller har kostet mere end læseenheden. Dermed har Amazon ramt iPad'en på to af de mest ømme punkter – skærmen, som ikke er god i direkte sollys, og den høje pris i forhold til Kindle.
E-bogslæseren fra Amazon bruger som bekendt elektronisk blæk og skærmen har dermed ikke sin egen lyskilde. Det betyder så, at man ikke kan læse teksten i et mørkt rum uden en lampe, men til gengæld er det nemt at læse selv i stærkt sollys.
Apple bør nok ikke klage over den hårde behandling. Apple har selv gjort grin med Microsoft i sine tv-reklamer i mange år.
Hverken Kindle eller iPad kan købes officielt i danske butikker, men Kindle kan dog bestilles fra Danmark hos Amazon.com. Med fragt og afgifter bliver prisen omkring 1.300 kr. for den billige version.