Google vinder endnu en sag om reklamesnylteri

Europæiske firmaer må gerne købe Adwords med konkurrenters navne.

Google må gerne sælge Adwords til et firma, som vælger at snylte på konkurrerende firmaers navne. Det har EU-Domstolen endnu en gang slået fast i en dom.

Allerede for fire måneder siden måtte det franske modehus Vuitton opgive at stoppe konkurrenter og kopi-fabrikanter i at markedsføre sig via Google AdWords. EU-Domstolen afviste modehusets klage. Google er ikke ansvarlig for overtrædelsen, når firmaer læner sig op af konkurrenters kendte varemærker, lød begrundelsen.

Denne gang er det et firma, Portakabin, som føler sig trådt over tæerne. Portakabin, der laver mobile bygningssystemer, har sit navn registreret som varemærke i Benelux-landene og har en konkurrent, Primakabin, som tilbyder produkter i samme boldgade. Derfor klagede Portakabin til en domstol i Amsterdam, da de opdagede, at konkurrenten Primakabin købte sig til eksponering, når potentielle kunder søgte på eksempelvis "Porta kabin", "portokabin" og "portocabin".

Nu er sagen - efter fire år - gået hele vejen til EU-Domstolen, uden at Portakabin fik held til at stoppe for konkurrentens eksponering. Det er altså i orden, siger domstolen, at en konkurrent betaler penge for eksponering, når en person søger på en konkurrents varemærke.

Google var i sagen om Vuitton ude og forsvare, at de lader konkurrenter gå hinanden i bedene.

Ifølge Google handler det om grundlæggende adgang til information, og at varemærkeindehavere ikke kan have fuld kontrol over, hvad der optræder i søgninger på deres varemærker.

Googles eksempel er en bruger, der er på udkig efter en ny bil. Når han indtaster en specifik biltype, så er forbrugeren ifølge Google på jagt efter information om forskellige forhandlere, brugtvognsforhandlere, anmeldelser af bilen eller måske omtale af andre biler i samme kategori.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere