Google må gerne sælge Adwords til et firma, som vælger at snylte på konkurrerende firmaers navne. Det har EU-Domstolen endnu en gang slået fast i en dom.
Allerede for fire måneder siden måtte det franske modehus Vuitton opgive at stoppe konkurrenter og kopi-fabrikanter i at markedsføre sig via Google AdWords. EU-Domstolen afviste modehusets klage. Google er ikke ansvarlig for overtrædelsen, når firmaer læner sig op af konkurrenters kendte varemærker, lød begrundelsen.
Denne gang er det et firma, Portakabin, som føler sig trådt over tæerne. Portakabin, der laver mobile bygningssystemer, har sit navn registreret som varemærke i Benelux-landene og har en konkurrent, Primakabin, som tilbyder produkter i samme boldgade. Derfor klagede Portakabin til en domstol i Amsterdam, da de opdagede, at konkurrenten Primakabin købte sig til eksponering, når potentielle kunder søgte på eksempelvis "Porta kabin", "portokabin" og "portocabin".
Nu er sagen - efter fire år - gået hele vejen til EU-Domstolen, uden at Portakabin fik held til at stoppe for konkurrentens eksponering. Det er altså i orden, siger domstolen, at en konkurrent betaler penge for eksponering, når en person søger på en konkurrents varemærke.
Google var i sagen om Vuitton ude og forsvare, at de lader konkurrenter gå hinanden i bedene.
Ifølge Google handler det om grundlæggende adgang til information, og at varemærkeindehavere ikke kan have fuld kontrol over, hvad der optræder i søgninger på deres varemærker.
Googles eksempel er en bruger, der er på udkig efter en ny bil. Når han indtaster en specifik biltype, så er forbrugeren ifølge Google på jagt efter information om forskellige forhandlere, brugtvognsforhandlere, anmeldelser af bilen eller måske omtale af andre biler i samme kategori.