SHGs årlige spilarrangement SHGopen blev afviklet i weekenden med deltagere fra 22 lande. Foruden gamer-arrangementet var der omkring 20 udstillere med til messen i Bella Centeret.
»Det har været en virkelig god messe. Jeg tror, der var omkring 13.000 besøgende til messen og spilarrangementet, og derudover blev selve konkurrencen dækket live af en række udenlandske medier,« fortæller Thomas Falborg, der er administrerende direktør for SHG.
SHGopen er dog ingen guldkalv for Århusforhandleren. Præmiesummen var i år på en halv million, dertil kommer udgifter på tre millioner kroner alene for lejen af Bella Centeret.
»Optimistisk set tjener vi vel en million på udstillerne og en halv million på gamerne, men det er svært at gøre til en god forretning, når man tænker på at Bella Centeret alene koster tre millioner kroner,« siger Thomas Falborg.
SHGopen giver selvfølgelig en del promovering af SHG. Men selskabet skal op og sælge for 40-50 millioner ekstra efter messen for tjene udgifterne ind, og det er urealistisk, erkender direktøren. Desuden har et par medarbejdere måttet bruge de sidste fire måneder på at forberede messen. Det får Faldborg til at efterlyse partnere:
»Vi håber, at der er nogle andre, der vil være med til at arrangere messen. Enten en producent eller en anden forhandler, så vi på den måde kan være flere om udgifterne, siger han.
Ifølge Thomas Falborg vil man først efter en grundig gennemgang af tallene beslutte, om SHGOpen skal gentages næste år.