Politiet i København står i øjeblikket uden sagsbehandlingssystem og kan derfor ikke arbejde med journalisering af sager.
Onsdag aften opdagede man en databasefejl i politiets sagsbehandlingssystem, Polsas. Da CSC, der administrerer driften af systemet, ville rette fejlen, gik det imidlertid helt galt.
»CSC skulle rette databasefejlen, og den fejlrettelse lykkedes ikke efter hensigten. Det betød, at databasen ikke kunne startes igen og den returnerede med en meddelelse om, at der var en alvorlig fejl,« siger leder af Rigspolitiets dataafdeling og vicerigspolitichef Peter Carpentier til ComON.
Han forklarer, at der opstod endnu et problem, da man bagefter forsøgte at gendanne en backup af databasen, da det viste sig, at den software, der skal sørge for, at der ligger en kopi af den oprindelige database, også indeholdt en fejl.
Peter Carpentier understreger, at fejlen kun berører Københavns Politi. Han oplyser overfor it-avisen ComON fredag, at man regner med at have systemet oppe at køre igen i løbet af fredag.
»Der er blevet arbejdet i døgndrift, og CSC har indkaldt eksperter fra Oracle og Veritas for at få løst det her problem. Man har så opbygget en ny database, som vi håber, kommer op at køre i løbet af fredagen,« siger han.
Problemet betyder, at ansatte i Politiet i København ikke har kunnet arbejde med journaliserings-, sags-, kasse-, og bødesystemerne siden nedbruddet onsdag.