Artikel top billede

Spil World of Warcraft med tankens kraft

Det muligt at bruge hjernens kraft til at spille computerspil. Teknologien rummer flere muligheder, blandt andet til soldater og læger.

”Prøv at tænke på din værste fjende!”

Mannes Poel, en computerforsker fra Holland, giver et godt råd til, hvordan ComON's udsendte kan forvandle sig til en bjørn.

ComON’s udsendtes avatar i World of Warcraft er ved at blive dræbt af en ulv, og for at slå igen, skal avataren transformeres fra druide-skikkelse til bjørne-skikkelse. Ved hjælp af nogle elektroder på hjerneskallen, skulle det gerne ske automatisk, når man bliver opstemt, men af en eller anden mystisk årsag, er ComON’s udsendte ikke ophidset over, at avatarens liv hænger i en tynd tråd.

”Hmmm… Min værste fjende… fortidens bøller… dril som lille… når en artikel viser sig at være forkert… ulykkelig kærlighed…”

Lige meget hjælper tankerne. Hjernen er helt slap. Avataren forvandler sig ikke til en bjørn, og kort tid efter er ComON’s udsendte, der til konferencen ICT 2010 i Bruxelles, slået ihjel. Død.

I dén situation er Brain Computer Interface (BCI) – hvor hjerneaktiviteten styrer en computer - ikke meget bevendt. En gamer skal vinde, og en død gamer er ikke en vinder. Det slår ikke Mannes Poel ud. Han tror stadig på BCI's muligheder inden for computerspil.

”Du kan træne dig selv til at styre, hvor spændt du er, så du bliver forvandlet. Der er desuden forskel på folks hjerneaktivitet,” forklarer Mannes Poel, som er fra University of Twente i Holland.

”Når jeg spiller, er jeg næsten konstant bjørn,” forklarer han.

Efter et stykke tid går det en anelse nemmere for ComON’s udsendte. Algoritmen er udviklet, så den justerer sig i forhold til den enkelte bruger. Hjerneaktiviteten skal ikke slå så meget ud, når elektroderne sidder på afslappet type. Hvis en person let lader sig ophidse, skal der større udsving til. Det  er dog som regel tilfældige, små hændelser i spillet, der får ComON's avatar til at forvandle sig frem og tilbage. Det er svært at fremprovokere en forvandling.

ComON’s udsendtes dødsfald i WoW er et godt eksempel på, at der stadig er en masse udfordringer, før teknologien bliver attraktiv for gamere. Når man kan trykke på en knap med det samme for at forvandle sig til en bjørn og dermed undgå døden, så er tastaturet stadig det foretrukne apparat. Specielt ved onlinespil, hvor gamere dyster mod andre mennesker, er hastigheden den eneste seriøse parameter – så er det lige meget, at udstyret er relativt billigt, og at det er en sjov oplevelse med elektroder på toppen. Derfor er det et specialudviklet spil, som ComON prøver, hvor BCI-programmet har overtaget kontrollen over et par taster.

Udbredes BCI inden for fem år?
Småproblemer i World of Warcraft betyder langt fra, at BCI er lagt død som teknologi, mener den amerikanske BCI-forsker Brendan Z. Allisson, som ComON møder ved konferencen.

”Inden for de næste fem år vil vi se BCI til folk med specielle behov,” siger Brendan Z. Allison, der er ph.d. fra det østrigske tekniske universitet i Graz.

Allerede nu bruges hjerneaktiviteten til svært handicappede, men kredsen af BCI-brugere kan brede sig til at inkludere alt fra læger til soldater, vurderer forskeren, som er tilknyttet et projekt, der er i gang med at skabe overblik over retningen for forskningen inden for BCI.

For nogle handicappede er BCI en nødvendighed.

”Selv teknologier, hvor man styrer en computer ved at bruge øjnene eller tungen, kræver en smule bevægelse. Det er ikke alle, der kan det. Desuden kan det være udmattende at lave disse bevægelser. Med BCI bliver du ikke lige så træt, fordi du ikke behøver bevæge øjnenes fokus for at fokusere på noget på en skærm,” forklarer Brendan Z. Allison.

”Der er også et etisk element. En person, der komplet mister evnen til at kommunikere, vil nogen gange blot ønske at dø. BCI kan nogen gange forhindre det,” mener Brendan Z. Allison.

Soldater og læger
Andre grupper af folk kan i den nære fremtid komme til at bruge BCI, mener Brendan Z. Allison. Eksempelvis læger.

”Det kan være en læge, som bruger sin hænder under en operation og har brug for at sende en besked til noget mekanik,” vurderer Brendan Z. Allison.

Eller soldater.

”Det er noget, som det amerikanske militær, ofte siger. Det kan være, du har en soldat, som ikke kan bruge sine hænder, fordi han holder et gevær, og han kan ikke sige noget, fordi der er støj fra eksplosioner omkring ham. Han vil kunne bruge BCI til at sende simple beskeder. Det kan også være, at han har brug for at sige, at han er såret og har brug for hjælp og ikke kan sige det på andre måder end ved at bruge hjerneaktiviteten,” siger Brendan Z. Allison.

Eller astronauter.

”En astronaut kan have et stort behov for at give oplysninger, når han har alt sit store udstyr på. Der er ikke et stort marked for det, men de bruger mange penge på udvikling,” siger BCI-forskeren.

Teknologien står over for flere udfordringer. Jo mere avanceret, jo flere elektroder skal sidde på hjerneskallen. Det er i år lykkedes for en forsker at bevæge sig rundt i en 3D-dimension på en computer ved hjælp af BCI, forklarer Brendan Z. Allison. Men simple signaler – eksempelvis om at gå frem, til højre, eller til venstre, kræver i dag blot tre elektroder, siger forskeren.

”Det skal være let at bruge det, og det er muligt i dag. En soldat har allerede en hjelm på hovedet, og en gamer har også allerede et headset på hovedet, og det kan integreres i dag, så det bliver usynligt,” siger Brendan Z. Allison.

BCI til spil
BCI kan bruges til andre computerspil end World of Warcraft. Ved et simpelt, amerikansk spil, Star Wars Force Trainer, styrer spilleren en bold i et rør.

Mannes Poel, der i tre år har udviklet BCI til World of Warcraft, mener, at en del ny teknisk isenkram vil kunne kaste sjov spil af sig. Det er blandt andet GPS, der kan finde gamerens placering, bevægelsessensorer som kan opfange præcise bevægelse, eksempelvis Microsofts Natal/Kinect, og så BCI.

”Hvis du kan kombinere alle disse ting, så kan du skabe et meget spændende computerspil,” siger Mannes Poel med et smil.

Når Mannes Poel kun har valgt at bruge hjernens alpha-aktivitet – om man slapper af eller er ophidset – til World of Warcraft indtil videre, skyldes det, at forskerne endnu ikke har skabt fuld kontrol over andre former for hjerneaktivitet til brug i spil.

”Test har vist, at det skal virke i mindst 85 procent af alle tilfælde, før folk vil opleve det som en succes at bruge BCI. Vi er kun på 70 til 80 procent succesrate ved andre former for BCI,” siger Mannes Poel, der får penge til forskningen fra den hollandske stat og en smule fra EU.
Mannes Poel er i gang med at bruge andre former for BCI til World of Warcraft, men algoritmerne skal hurtigt kunne afsløre hjernens aktivitet og gøre det mere præcist, før det er modent til deciderede prototyper á la opsætningen, som ComON fik lov til at prøve.

BCI rummer ellers mere avancerede muligheder til computerspil. Hvis et nøglehul blinker i en bestemt hastighed, vil elektroder kunne registrere, at man kigger på nøglehullet, fordi hjernens aktivitet i et bestemt område har samme frekvens. Dette kaldes visual evoked potentials. Man kan også ved hjælp af brugerens forskellige bevægelsesmønstre på skærmen finde ud af, hvad personen kigger på ved at sammenholde med computerens viden om, hvad der er på skærmen. Dette kaldes P300. En anden – klassisk – mulighed er, at man kan forestille sig, at man går til højre eller venstre, og så går avataren i dén retning.

Flere af disse BCI-funktioner kræver desuden flere elektroder og et bedre overblik over hjerneaktiviteten. Det udstyr koster penge. Hardware til at opfange alpha-aktivitet koster blot omkring 2000 kroner. Udstyr, der bedre kan gennemskue hjerneaktiviteten, koster op mod ti gange så meget. Licenser til software koster dog en del mere i dag, omtrent 15.000 kroner, men hvis en spilproducent skulle vælge at satse på det i bredt omfang, kunne det lade sig gøre for måske 2500 kroner pr. sæt, vurderer forskerne, der arbejder med teknologien.

Der er nok ikke mange gamere, der vil give så mange penge. Specielt ikke hvis de dør, fordi de ikke kan hidse sig op til at blive en bjørn.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere