Det engelske mobilselskab Lebara vil nu ind på det danske marked og genoplive priskrigen på mobiltelefoni. Arsenalet består af billig udlandstelefoni fra mobilen og lave nationale takster.
»Det danske marked har været igennem en konsolidering ved opkøbene af Telmore og CBB,« siger administrerende direktør i Lebara Danmark Kristian Myrup til ComON og forklarer, at de to lavprisselskaber fik slået prisstrukturene inden for abonnement, minutpris og sms fast.
»Hvis man kigger på det sidste års tid, har det danske mobilmarked ikke udviklet sig. Grunden til opkøbene var at stoppe priskrigen, og det giver os en åbning. Vi vil genåbne konkurrencen ved at sætte den laveste pris på national og international mobiltelefoni,« siger Kristian Myrup.
Prisen er dog ikke det eneste, Lebara vil slå sig på. Også service er noget, man vægter.
»Der må jeg erkende, at vi jo har lært af Telmore at måden at gøre det på er, at holde produktet enkelt. Derved bliver det også lettere at håndtere kundeservice. Og udover prisen er kundeserviceniveauet et afgørende konkurrenceparameter, for det er de to ting, kunderne oplever,« siger han.
Han forklarer, at grunden til skiftet til Lebara skal findes i de billige udlandstakster. Det er teleanalytiker John Strand fra Strand Consult enig i.
»De kan differentiere sig på de billige udlandspriser, og så er der jo et etnisk community, og så mener man, at man har et segment,« siger han til ComON.
Hos Lebara har man lagt en meget klar målsætning fast. 500.000 kunder i 2009 og man skal være Danmarks største service udbyder inden for de næste fem år. Det mener Kristian Myrup selv er realistisk.
»De kunder, som vi kigger efter, er dem med behov for udlandstelefoni, og det er mange danskere interesserede i. Og så tror jeg, at mange vil finde det sympatisk at vi genåbner priskrigen, og at vi blandt andet derfor vil blive positivt modtaget,« siger han.
John Strand mener dog, at armbevægelserne er lige lovlig store.
»Der er mange, der har ambitioner om at være den største. Ambitionerne fejler i hvert fald ikke noget,« siger han.
»Hvis man kigger på, hvor mange der har forsøgt sig, vil jeg sige, at det er optimistisk, men det er der jo ikke noget galt i. Men hvis man sammenligner med hvor mange kunder for eksempel CBB og Telmore har fået, er det store ambitioner i jantelovens land.«
IT- og Telestyrelsens telestatistik viser, at CBB og Telmore havde henholdsvis 190.000 og 515.000 kunder første januar 2005.
Lebaras entré på det danske marked kommer kort tid efter, at Smart Koncept lancerede deres Smart Kontant med IP-telefoni til udlandet fra mobilen via forudbetalte taletidskort. Således kunne det tyde på, at der nu er ved at være kridtet op til en priskrig på udlandsmobiltelefonien.