Internettet har udviklet sig til et medie, der tages alvorligt af både kommercielle annoncører og jobannoncører. Ifølge annoncestatistikkerne for 3. kvartal, som Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM) netop har offentliggjort, er omsætningen på markedet for kommercielle annoncer steget med 23 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Omsætningen på næsten 77 millioner kroner er en stigning på ti procent i forhold til forrige kvartal, og den største omsætning i 3. kvartal nogensinde.
»Det viser, at der hele tiden er flere annoncører, som får øjnene op for mediets muligheder. Internet er blevet et naturligt medie at have med i medieplanerne. Både fordi nettet supplerer de øvrige medier, men også fordi, man med internettet rammer mennesker, der hele tiden bliver sværere at nå med andre medier. Internettet er blevet et langt vigtigere annoncemedie end det var for bare to år siden,« siger Christian Peytz, formand for FDIM.
Også på markedet for jobannoncer på nettet er der fremgang at spore. Her er omsætningen steget med 27 procent i forhold til 3. kvartal 2003 til 39,5 millioner i 3. kvartal 2004.
»For de fleste danskere er nettet blevet det sted, hvor de kigger først, hvis de er på udkig efter nyt job. Antallet af opslåede job er steget, og det kan vi aflæse af vores omsætningstal. Nettet er på vej til at blive det vigtigste medie for jobannoncering,« siger Jan Bergh, formand for Jobudvalget i FDIM.
Omsætningstallene er baseret på indsamling fra medlemmerne af brancheforeningen for danske internetmedier, FDIM.