Der står LG på mere end hver anden 3G-telefon, der bliver solgt i Europa. Den koreanske mobilproducent er stort ikke tilstede på det europæiske marked for almindelige GSM-telefoner, men har til gengæld taget revanche på 3G-markedet. Tal fra analysefirmaet Canalys viser således, at 55 procent af de 3G-telefoner, der blev solgt i Europa i tredje kvartal af 2004 kom fra LG. På andenpladsen ligger den japanske producent, NEC.
Canalys spår, at især Motorola vil markere sig blandt 3G-producenterne i 2005 og vinde markedsandele fra de andre spillere, i kraft af at selskabet forventer at præsentere en række nye modeller. I det hele taget forventer analysefirmaet at konkurrencen skærpes, i det nye spillere som Sanyo og Sharp også kommer på banen med 3G-telefoner i 2005.
Desuden vurderer Canalys at det europæiske 3G-marked langt om længe er ved at komme i gang, efter at teleselskaberne har investeret milliarder af kroner i licenser og opbygning af netværk. Men opblomstringen af IP-telefoni er nu begyndt at blive en alvorlig konkurrent til 3G-telefonien.