Sun er hårdere ramt af dotcomkrisen end de andre hardwareleverandører. Virksomhedens servere var de foretrukne hos dotcom'erne og krisen har gjort ondt. Sun fyrer 4.000 ansatte og skal spare 600 millioner dollars. Et af midlerne er internettet. Sun vil begynde at foretage hovedparten af sine indkøb over internettet, men gøre det på sin egen markedsplads.
Virksomheden laver sin egen markedsplads, hvor leverandørerne kan lægge tilbud ind og læse udbud. Indkøbschefen fra Sun - Sonia Syngal - fortæller, at når Sun for alvor begynder at bruge sin egen markedsplads, regner de med at bruge meget af deres årlige indkøbsbudget på 9 milliarder dollars på markedspladsen.
"Jeg får vel omkring 30 opringninger om ugen med tilbud om at komme med på markedspladser. Men vi kan ingen fordel se i at dele indkøbsinformationer med vore konkurrenter. Vores evne til at kontrollere indkøbsprocesserne og opbygge samarbejdssystemer er et konkurrencefortrin", udtaler Syngal til Financial Times.
Hun peger på, at det er et stort problem for markedspladserne, at den information, en kunde lægger ud, kan læses af alle - både leverandører og konkurrenter. Sygal fortæller, at en privat markedsplads giver større mulighed for f.eks. at forberede partnerne på en auktion og afbalancere systemet, så det ikke per automatik er den laveste pris, der vinder. Sikkerhed, kvalitet og andre parametre kan også lægges ind og have forskellig vægt.
Sun præciserer at deres markedsplads skal bruges til indkøb af specialdele og -produkter. Ikke-strategiske varer som f.eks. kontorartikler kan Sun ifølge deres indkøbspolitik godt købe på markedspladser eller via direkte forhandlinger.
(Kilde: digi.no)