Lauritz.com startede med netauktioner tilbage i 1999 og siden det første hammerslag på nettet er omsætningen steget til 659 mio. kr. i 2010. Indtil nu har internethuset aldrig brugt bannerannoncer. Men nu har man besluttet at satse på bannere som en ny indtægtskilde. Det er Jubii, der skal varetage bannersalget på sitet.
”Vi har hidtil afholdt os fra annoncesalg, fordi vi gerne ville lade vores kunder koncentrere sig om at dyrke deres interesse for kunst og indretning på Lauritz.com,” siger adm. direktør Mette Rode Sundstrøm.
Hun mener at online-bannerannoncering har udviklet sig positivt gennem de sidste år og forbrugerne accepterer nu, at der er bannere på siderne.
”Derfor har vi besluttet at lancere annoncer på Lauritz.com som en interessant indtjeningsmulighed, der kan give os frihed til anden innovativ produktudvikling af vores auktionssite,” tilføjer hun.
Lauritz.com har omkring 45 mio. sidevisninger om måneden og er dermed et af de mest besøgte danske websteder. Så bannerne kan hurtigt udvikle sig til en indbringende forretning.
Jubii står i forvejen for reklamesalget på en række andre store danske sites, herunder Yahoo, DMI, Momondo og selvfølgelig Jubiis egen portal.
”Der sker store ryk i annoncemarkedet på nettet for tiden, hvor større kommercielle websites outsourcer salget af annonceplads til professionelle salgshuse. En tendens vi også kan følge på de store europæiske markeder som Tyskland og England,” siger Martin Schradieck, der er kommerciel direktør hos Jubii.
Ifølge tal fra FDIM (Foreningen af Danske Interaktive Medier) er den samlede annonceomsætning på nettet steget med 15 procent fra 2009 til 2010.