Foreningen af Online It Forhandlere er klar med deres krav til nye virksomheder, der vil deltage i fællesskabet i foreningen. På FOIF’s generalforsamling i torsdags vedtog medlemmerne et etisk regelsæt, der skal gælde for nye medlemmer.
De nye regler udelukker dermed højst sandsynlig det nye Getmore, der ved årsskiftet købte firmanavn og aktiver, der i sin tid blev brugt af det oprindelige Getmore. Det er dermed også en reel udelukkelse fra prisportalen Evonax, der er blevet til i et samarbejde med FOIF. Alle onlineforhandlere kan annoncere på portalen, men hvis Getmore ikke er FOIF-medlem, skal forhandleren betale fire gange så meget for et klik.
FOIF’s etiske regler kræver, at kun virksomheder, der er aktiv på det danske it-marked og har eksisteret i mindst et år kan som hovedregel blive medlem af foreningen. Desuden er der ikke plads til underskudsvirksomheder, og onlineforeningen kræver, at nye medlemmer har en positiv egenkapital. Endelig siger FOIF klart nej til smudsige virksomheder, der har begået eller er mistænkt for bedrageri.
»Virksomheden må ikke være dømt for eller under undersøgelse for bedrageri eller lignende, herunder undersøgelser rettet mod medejere eller ledende medarbejdere i virksomheden«, lyder det i regelsættet.
Stop for Getmore
Getmore har ifølge Morten Duch ikke bedt om at komme på Evonax og selv om FOIF-bestyrelsen kan dispensere fra optagelsesreglerne, vil det være svært for forhandlerne at blive medlem og dermed blive lukket ind på Evonax til den fordelagtige lave klikpris.
»Hvis Getmore beder om det vil vi sandsynligvis afvise det, fordi det nye Getmoreselskab er blevet inddraget i den verserende sag om svindel i de gamle Getmore selskaber. Hvis denne handel er ulovlig falder grundlaget for det nye Getmore jo sammen. Vi kan ikke optage et nystiftet selskab, som Skat undersøger i forbindelse med den måske største svindelsag i branchen nogensinde,« forklarer Morten Duch.
Han understreger dog, at tavlen bliver vasket ren, hvis Getmore bliver frikendt, og at de så vil være velkomne. FOIF’s formand Morten Duch glæder sig over de nye regler, der strammer op og giver nogle klare linjer for hvem, der må være med i onlineforeningen.
»Det er en sikkerhed for at medlemmerne kender markedet, så vi ikke bliver sat i hartkorn med nogen, der ikke kan leve op til de forventninger, der er,« siger Morten Duch.