Hvorfor bliver nogle annoncer på nettet ignoreret mens andre får massevis af de eftertragtede klik?
Det findes der stadig ikke meget dokumentation om, men Bonnier Publications har forsøgt at komme svaret nærmere.
I en større undersøgelse af papirannoncers virkning har forlaget også haft fokus på internettet og sammenhængen mellem banneres egenskaber og click-raten.
Et af konklusionerne er for eksempel, at det hjælper at bruge ordet "klik", når man designer bannere. Click-raten stiger nemlig med 10 procent, når ordet "klik" fremgår at banneret. Derimod har det angiveligt ikke nogen virkning at bruge ordet "gratis".
En anden ting, der kan give større respons er ordspil. Her stiger click-raten med syv procent.
Undersøgelsen kommer også frem til, at interaktive annoncer giver bonus frem for almindelige klikbare annoncer. Det giver for eksempel 29 procent flere klik hvis banneret på en eller anden måde giver brugere mulighed for at spille eller quizze inde i banneret.
Resultaterne fra undersøgelsen ligger i denne pdf. Det er Peytz Analyse, der har lavet undersøgelsen for Bonnier.
Grundlaget for reklamen er 465 banner-kampagner, der har været vist på Bobedre.dk, iform.dk og andre Bonnier-sites.