I bannerannoncer er "gratis" et fy-ord

Hvis du vil have folk til at klikke på dine bannerannoncer, skal du ikke bruge ord som "gratis". Det viser en ny undersøgelse om danskernes brug af bannerannoncer.

Hvorfor bliver nogle annoncer på nettet ignoreret mens andre får massevis af de eftertragtede klik?

Det findes der stadig ikke meget dokumentation om, men Bonnier Publications har forsøgt at komme svaret nærmere.

I en større undersøgelse af papirannoncers virkning har forlaget også haft fokus på internettet og sammenhængen mellem banneres egenskaber og click-raten.

Et af konklusionerne er for eksempel, at det hjælper at bruge ordet "klik", når man designer bannere. Click-raten stiger nemlig med 10 procent, når ordet "klik" fremgår at banneret. Derimod har det angiveligt ikke nogen virkning at bruge ordet "gratis".

En anden ting, der kan give større respons er ordspil. Her stiger click-raten med syv procent.

Undersøgelsen kommer også frem til, at interaktive annoncer giver bonus frem for almindelige klikbare annoncer. Det giver for eksempel 29 procent flere klik hvis banneret på en eller anden måde giver brugere mulighed for at spille eller quizze inde i banneret.

Resultaterne fra undersøgelsen ligger i denne pdf. Det er Peytz Analyse, der har lavet undersøgelsen for Bonnier.

Grundlaget for reklamen er 465 banner-kampagner, der har været vist på Bobedre.dk, iform.dk og andre Bonnier-sites.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere