Klumme: Partnerskab

Til at tilvejebringe morgendagens løsninger er der brug for et mere konstruktivt, kommercielt samspil mellem offentlige og private virksomheder, skriver Ejvind Jørgensen fra Dansk Dataforening.

Offentligt og privat samspil har i de seneste år handlet meget om udlicitering. Resonnementet har været, at man ved at kombinere den private sektors evne til at producere med den offentlige sektors evne til at beskirve, indkøbe og kvalitetsikre ydelser kan optimere produktionen. Således er der også i stor målestok sket udlicitering af f.eks. IT-driftsopgaver og udviklingsopgaver. Instrumenterne til at måle om man får valuta for ydelsen er blevet forfinet over tid og med kontrakten i hånden har man kunnet "slå hinanden i hovedet."


Egentlige partnerskaber har der være langt i mellem. Men til at tilvejebringe morgendagens løsninger er der brug for et mere konstruktivt, kommercielt samspil mellem offentlige og private virksomheder. Et samspil som i langt højere grad er styret af fælles mål - og hvor incitamentstrukturen aftalemæssigt understøtter det (det er holdning 4 i "5 holdninger til IT-projekter", som DD har udgivet). Og hvorfor det? Hvad opnår vi? Fordi det retter fokus på den reelle værdi, der skabes for kunden. Altså fokus på at gøre de rigtige ting frem for alene at gøre tingene rigtigt. Hermed bruges ressourcerne mest effektivt - nemlig på produktion af ydelser som giver mest værdi.


Udbudsregler kan begrænse partnerskab


Et partnerskab på IT kan være, når en leverandør og en kunde går sammen om et system. Den private er god til at producere/udvikle, styre ressourcerne og skabe et kommercielt salg bagefter, mens den offentlige indkøber kan specificere og kvalitetssikre. (Det samme kan gælde ved systemeksport på f.eks. hjælpemiddelområdet (ældreplejen), hvor Danmark er kendt for høj kvalitet). Partnerskab kan også indebære udlån/bytte af medarbejdere i f.eks. udviklingsprojekter. Altså at det ikke kun drejer sig om at levere en ydelse mod penge alene. Det er en af kongstankerne i regeringens .dk21 erhvervsstrategi.


Udbudsreglerne sætter visse begrænsninger - der vil være grænser for hvor langt man gå i en indledende dialog, fordi opgaven skal udbydes i konkurrence. Og det kan ofte være hér muligheder og relationer afprøves. Men det skal ikke forhindre, at partnerskabsmodeller i højere grad skal afprøves. Det kræver imidlertid en høj grad af modenhed hos alle parter - de offentlige virksomheder, leverandører og konsulentvirksomheder.


Af Ejvind Jørgensen, næstformand i Dansk Dataforening




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren