Microsoft vil tage kampen op imod Google på området for internetsøgninger ved at tilbyde en ny service, hvor brugerne får penge for at søge og købe varer via softwaregigantens Live Search. Det skriver den normalt velinformeret amerikanske avis, Wall Street Journal.
Ifølge kilder »med kendskab til firmaets planer« kommer servicen til at hedde "Live Search Cashback", hvilket betyder, at brugerne får nogle af de penge tilbage på de produkter, de finder igennem Microsofts søgemaskine, live.com. Her vil forbrugerne kunne sammenligne de forskellige forhandleres priser på netop den vare, man søger.
Det nye tiltag kan formentlig opfattes som et Microsoft-forsøg på at tiltrække flere forbrugerne til egen søgemaskine i konkurrencen med Google, som er verdens ledende inden for internetsøgninger og dertilhørende reklamekroner.
Ifølge Wall Street Journal vil cashback-konceptet blive annonceret på en konference senere i dag, hvor detaljerne vil blive afsløret af Microsoft-grundlægger Bill Gates og vicepræsident Satya Nadella.
En prøveudgave af Live Search Cashback kan imidlertid findes på nettet. Her fremgår det blandt andet, at man kan hente 15 procent i cashback ved at handle hos Footlocker. Generelt svinger rabatter mellem 2 og 25 procent. Om disse tal holder, når projektet for alvor bliver skudt i gang, vil tiden vise.
På ovennævnte side kan man ligeledes læse, at man skal være over 18 år og amerikansk statsborger for at kunne deltage. Denne oplysning bekræftes af Microsofts danske afdeling.
»Vi kan ikke sige så meget på nuværende tidspunkt. Foreløbig gælder konceptet kun for USA. Men det ville da glæde os, hvis det på et tidspunkt kom til Danmark,« siger Signe Toftegaard Madsen, Marketing Director for Microsoft Danmarks onlinetjenester.