Første retsmøde var sat til i går. Nu viser det sig, at det græske elektronikværksted Systemgraph, der er autoriseret af selveste Apple, har droppet at få en kunde til at betale halvanden million i erstaning for krænkende ytringer.
Værkstedet fortæller, at sagen fik firmaet ud i selvkritik, og de indrømmer, at det var langt over målet at lægge sag an mod deres kunde.
"Vi er fast besluttede på for fremtiden at indgå i en sund dialog med det digitale samfund og sociale medier," skriver værkstedet diplomatisk i en pressemeddelelse, som måske kan skyldes den internationale bevågenhed, de pludseligt fik.
Dermed går de græske elektronikfiksere tilsyneladende med på den danske tankegang, hvor firmaer hjælper deres kunder ved at overvåge sociale medier som Twitter.
Mørke skygger på iMac
Den græske halvkomiske tragedie begyndte i efteråret, da den græske læge Dimitris Papadimitriadis opdagede mørke skygger på sin iMac-skærm. Han henvendte sig derfor til Systemgraph for at få repareret computeren under garantien. Ifølge den græske avis Proto Thema gik reparationen ikke som planlagt. Computeren var bagefter ifølge kunden i en langt værre fatning end før. Da han bad om at få pengene tilbage for sin iMac, blev han angivelig bedt om at henvende sig til Apple-sælgeren iSquare, som til gengæld bad ham henvende sig til Systemgraph, der havde udført den mangelfulde reparation.
Derefter brokkede Dimitris Papadimitriadis sig over sagen i et indlæg på et forum på internettet. Indlægget er en gennemgang af sagen i et gennemgående sobert ordvalg. For en måned siden fik han så et søgsmål fra værkstedet for at krænkende ytringer om firmaet. Med krav om 1,5 millioner kroner i erstatning.
Systemgraph, der har lagt sag an med Apple-kunden, er ikke Apples officielle repræsentant i Grækenland, men værkstedet oplyser på deres hjemmeside, at de har arbejdet med Apple i mere end 10 år.
Det fremgår ikke af SystemGraphs hjemmeside, om de har haft en henvendelse fra Apple, siden sagen fik en rundtur i de internationale medier i begyndelsen af året.