Alarmcentraler frygter storm af ligegyldige mobilopkald

De call-centre, som i dag sorterer opkald til 112, skal nedlægges. Landets ni alarmcentraler frygter at det vil bevirke en regulær mobilstorm mod 112.

I dag går alle opkald til 112 til to call-centre, som styres og sorteres af TDC, men planen er at nedlægge call-centrene, hvilket kan få alvorlige konsekvenser for landets ni alarmcentralers arbejdsbetingelser.

Nedlæggelsen af landets call-centre vil bevirke, at samtlige opkald til 112 går direkte igennem til alarmcentralen. Det gælder alt lige fra anmeldelser om alvorlige ulykker til useriøse opkald fra berusede personer, der ringer til 112 for at bestille en taxa.

Landets ni alarmcentraler frygter, at en konsekvens af nedlæggelserne af call-centrene bliver, at de kimes ned af ligegyldige opkald fra mobiltelefoner, og at de mange opkald vil give en kvalitetsforringelse.

»Vi kan ikke se på forhånd, om et opkald er alvorligt, og jo mere ventetiden stiger og øger presset på alarmcentralen, des mere stresset bliver personalet. I den situation kan jeg godt frygte, at man bare sender en ambulance for at være på den sikre side. Det værste er, at vi dermed svækker beredskabet,« siger politikommissær Bent Bjerre, daglig leder af alarmcentralen i Aalborg til Nordjyske Stiftstidende.

Vicerigspolitichef Erik Justesen håber at finde hensigtsmæssig løsning på problemet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere