I dag går alle opkald til 112 til to call-centre, som styres og sorteres af TDC, men planen er at nedlægge call-centrene, hvilket kan få alvorlige konsekvenser for landets ni alarmcentralers arbejdsbetingelser.
Nedlæggelsen af landets call-centre vil bevirke, at samtlige opkald til 112 går direkte igennem til alarmcentralen. Det gælder alt lige fra anmeldelser om alvorlige ulykker til useriøse opkald fra berusede personer, der ringer til 112 for at bestille en taxa.
Landets ni alarmcentraler frygter, at en konsekvens af nedlæggelserne af call-centrene bliver, at de kimes ned af ligegyldige opkald fra mobiltelefoner, og at de mange opkald vil give en kvalitetsforringelse.
»Vi kan ikke se på forhånd, om et opkald er alvorligt, og jo mere ventetiden stiger og øger presset på alarmcentralen, des mere stresset bliver personalet. I den situation kan jeg godt frygte, at man bare sender en ambulance for at være på den sikre side. Det værste er, at vi dermed svækker beredskabet,« siger politikommissær Bent Bjerre, daglig leder af alarmcentralen i Aalborg til Nordjyske Stiftstidende.
Vicerigspolitichef Erik Justesen håber at finde hensigtsmæssig løsning på problemet.