Ingen bøder, ingen afleveringsfrister og levering gennem brevsprækken. Det er hvad Digitarian lover sine kunder. Systemet baserer sig på, at man bestiller tre film på virksomhedens website, hvor man kan vælge mellem mere end 1000 titler.
Filmene bliver leveret med posten, og når man har set den første, returnerer man den i den medsendte frankerede svarkuvert, og modtager et par dage efter den næste bestilte film. Afleveringsfrister og bøder er erstattet af et fast månedligt abonnement på mellem 200 og 250 kroner.
»Danskere bruger internettet mere og mere aktivt i deres hverdag«, siger Arican Wegter, Digitarians direktør. »Nettet ændrer folks måde at løse hverdagens opgaver på, og vores mål er at bidrage til denne digitale livsstil.«
De tre grundlæggere af Digitarian er Lasse M. Jensen, Arican Wegter, der har en konsulentbaggrund og Joshua Mortensen, der tidligere har været beskæftiget i marketingbranchen. De tre partnere ser nye muligheder i Danmark, hvor befolkningen er blandt de mest internetbrugende i verden.
Blandt andet inspireret af successer som det internetbaserede frugt- og grøntfirma »Årstiderne« mener de tre partnere, at internettet kan bruges til at højne serviceniveauet og valgmuligheder for lejere af DVD-film.
»Jeg fik idéen for et par år siden, da jeg så noget lignende i USA. Det var en stor succes derovre, og vi håber selvfølgelig at modellen også bliver populær i Danmark,« siger Lasse M. Jensen, Digitarians operations direktør.
Hvert tredje danske hjem har ifølge Digitarian i dag en DVD-afspiller.