Selvom Danmark ofte bliver udråbt som en af verdens førende internet-nationer er der mindst ét område, hvor danskerne ligger helt i bund. TNS Gallup har spurgt internet-brugere i en række af verdens lande om, hvor stor en del af deres fritid de tilbringer online.
De danske brugere tilbringer i gennemsnit kun 15 procent af fritiden med at surfe, spille, chatte og handle på nettet. Det er en bundrekord. I Sverige er tallet 18 pct., USA ligger på 30 pct. og i Kina fortæller internet-brugerne, at hele 44 pct. af deres fritid tilbringes på nettet.
Én forklaring på danskernes lave onlineforbrug i fritiden kan være, at danskerne simpelthen har meget mere fritid end asiaterne, som er kendt for lange arbejdsdage. En anden forklaring kan være, at danskernes ordner deres private mails og surfer fra arbejdet.
Men fælles for alle landene i undersøgelsen er, at der tilbringes stadig mere tid online.
»Ser man på USA, er amerikanerne online i 30 procent af deres fritid. I 2001 brugte de blot 15 procent af fritiden på at surfe. Denne trend gælder også for Danmark og de nordiske lande,« siger Frederic Saigne, som er ekspert i online marketing fra firmaet zanox.
Asiatiske lande som Kina, Japan og Sydkorea ligger helt i top, men de skandinaviske lande ligger i bund målt på den del af fritiden, der tilbringes foran skærmen.