Kronik: Mød morgendagens vidensarbejder

Læs de bedste indlæg i ComONs kronikkonkurrence. I dag offentliggør vi vinderen af tredjepladsen.

Jensen er vidensmedarbejder. Han er nysgerrig over for ny teknologi og åben over for nye måder at arbejde på. Han er hurtig til at tage teknologi til sig, men mindst lige så hurtig til at forkaste den igen, hvis den blot er til besvær. Jensens arbejde er allerede i høj grad understøttet af IT. Han er blot ikke altid bevidst om det.

FREDAG, KL. 06:30
Jensens dag begynder kl. halv syv fredag morgen. Efter den daglige kamp med vækkeuret og det obligatoriske morgentoilette, lunter Jensen ud i køkkenet. Her indtager han to stykker hvidt brød, en kop sort kaffe og et glas appelsinjuice, halvt fuldt.
Under morgenmaden tænder Jensen sin telefon. Her har han adgang til både sin arbejds- og privatkalender, og kan hurtigt skaffe sig overblik over dagens opgaver. Han har modtaget en mødeindkaldelse, som han vælger at acceptere. Han har også fået en mail fra en kollega. Jensen tjekker med det samme et par nøgletal fra sin arbejdsplads’ intranet og begynder allerede at formulere et svar på vej til arbejde.

KL. 9:00
Jensen ankommer på arbejde kl. 8:30, men møder – næsten helt tilfældigt – Mia fra økonomiafdelingen. De står og snakker på trappeafsatsen, ind til de bliver afbrudt af Mia’s chef.
Jensen bruger første del af formiddagen på vidensdeling. Tidligere mistede Jensen mindst en halv time om ugen på at holde sit private netværk ved lige. Samtidig døde virksomhedens egne værktøjer til informationsdeling en stille død, gemt i et mørkt og glemt hjørne af IT-afdelingens infrastruktur. Det er slut nu.

Med IT-afdelingens nye værktøj behøver Jensen blot at logge ind på intranettet. Her kan han se de vigtigste data fra sine personlige medlemskaber hos Facebook, Twitter m.m., sammen med oplysninger fra arbejdspladsens eget faglige netværk. Og det faglige netværk trækker nu mindst lige så meget. Her kan Jensen holde sig opdateret om, hvad udvalgte kollegaer arbejder med, både i og uden for sin egen afdeling. Han kan også stille spørgsmål til og udveksle  erfaringer med andre specialister. Med teknologier lånt fra det semantiske web kan IT-afdelingens software automatisk opdage sammenhænge mellem personer, projekter og kompetencer og vise disse for Jensen.
Jensen læser en ny faglig artikel anbefalet af en kollega, og hjælper en anden over et teknisk problem. Inden han logger af, giver han også lige sit besyv med i en onlinegruppe centreret omkring idé-udvikling.

Jensen bruger resten af formiddagen på at lukke nogle gamle sager og afslutte en statusrapport til sin nærmeste leder. Så skynder han sig til frokost, hvor han forhåbentlig kan møde Mia igen. Han har endnu ikke turdet invitere hende ud i weekenden.

KL. 12:30
Efter frokost låser Jensen sin arbejdsstation og forlader sit skrivebord. Han har et møde med en klient. Jensen tager sin tavle-PC med til mødet.
Han tager imod klienten i foyeren, og de finder et mødelokale med et hyggeligt lille cafe-bord og et par stole. Tavle-PC’en deles mellem dem, og de gennemgår sammen de relevante dokumenter. Noter fra mødet gemmes som kommentarer direkte i dokumenterne. Undervejs laver de et par referenceopslag på internettet og i diverse fagsystemer. Desuden bliver de to mødedeltagere enige om at lade tavle-PC’ens mikrofon være tændt under mødet, således at der optages en audio-log. Loggen arkiveres automatisk og linkes til mødeindkaldelsen i Jensens kalender.
Stemningen på mødet en god og meget konstruktiv. De fysiske rammer er meget mere fordrende for en god dialog, end i gamle dage, hvor de altid sad begravet bag hver deres bærbare PC.

KL. 16:45
Tavle-PC’en er tilbage i sin stander på skrivebordet, og Jensen er igen placeret bag sin arbejdsstation. Han er ved at være træt – og sulten – og vil bare hjem. Men han mangler endnu den ugentlige status fra offshore-afdelingen.
Et diskret bip gør Jensen opmærksom på et opkald. Han rækker ud og aktiverer sin tavle-PC, og nikker til ansigtet på skærmen.

Efter den indledende hilsen åbner han statusrapporten på sin arbejdsstation. Dokumentet deles automatisk mellem de to, og de samarbejder om at udfylde det. Samtidig har Jensen – via sin tavle-PC - en åben videoforbindelse til kollegaen, så de hele tiden kan se og høre hinanden.
Halvvejs inde i mødet får Jensens udenlandske kollega brug for at spørge en tredje person til råds. Kollegaen laver et opkald og billedet på Jensens tavle-PC deles nu i to, således at han kan se begge personer. Trevejskonferencen varer et par minutter, inden den nye person logger af igen.
Jensen takker af og lukker og slukker. Weekenden venter forude.

LØRDAG, KL. 18:35
En weekend-krise på jobbet afbryder Jensen midt i aftensmaden. Efter et telefonopkald fra chefen, sætter Jensen gryderetten tilbage på komfuret og tænder i stedet sin hjemme-PC.
Jensen har fået en USB-pen udleveret til brug i netop disse situationer. Han finder den frem og tilslutter den til sin PC. Han bliver nu bedt om at indtaste brugernavn og password. Jensen udfylder de to felter og trykker OK. Herefter forvandles hans hjemme-PC til en tynd klient, med adgang til alle hans vante arbejdsredskaber. Selv Jensens skrivebord erstattes af skrivebordet fra hans arbejdsstation.
Jensen bruger tre kvarter på at løse problemet og logger derefter af. Hans hjemme-PC genvinder sin vante identitet og Jensen fortsætter sit afbrudte aftenmåltid.

Teknologien har kørt som smurt for Jensen hele ugen, og han har ikke skænket IT-afdelingen en tanke.

--------

Denne tekst er kåret som den tredjebedste i ComONs kronikkonkurrence om it-chefens fem vigtgiste udfordringer.

Forfatteren er Nicolai Buch-Andersen, der er softwareudvikler hos Logica i Århus, hvor han til daglig arbejder med udvikling af EPJ og anden sundheds-IT.

Vi bringer i de kommende dage de tre bedste indlæg, som hver præmieres på passende vis. Vinderen, der afsløres på søndag, får en Sony VAIO Z bærbar pc til 22.000 kroner. Nummer to, der afsløres i morgen, vinder et avanceret headset fra Platronics. Det tredjebedste indlæg, som kan læses ovenfor, afstedkommer et sæt trådløse højttalere fra Altec Lansing.

De indkomne indlæg er bedømt af en redaktionskommite, der har kigget efter de mest visionære, præcise, kloge og klartskuende tekster om it-afdelingens fem udfordringer i 2011.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere