Google har på det seneste mødt kritik for flere udfald på sine tjenester.
I midten af august var samtlige Gmail-brugere for eksempel sendt uden for døren i to til tre timer, hvor det ikke var muligt at sende, se eller modtage emails. Og i sidste uge oplevede enkelte betalende kunder af Google-løsningerne, at de var nede i over et døgn.
Andre episoder af uventede nedetider har fået kritikerne til at tale om, at Googles produkter og cloud-computing generelt ikke er stabile nok. Og det er en kritik, som Google ikke vil lade passere usagt.
»Når der sker fejl på "i skyen", så sker det ikke bag lukkede døre, som det gør, når der er fejl på traditionelle erhvervsløsninger ude i serverrummet. Når bare få brugere har problemer med cloud computing, så kommer det på forsiden af avisen,« skriver Matthew Glotzbach på den officielle Google Blog.
Han henviser til, at kun 0,003 procent af de betalende kunder oplevede problemer ved det seneste nedbrud. Og at oppetiden for alle Gmail-brugere - betalende eller ej - har været på 99,9 procent i det seneste år. Det betyder ifølge TechCrunch.com cirka 10 til 15 minutter om måneden.
Google-bossen Matthew Glotzbach forsøger at tage luften helt ud af kritikke ved at sammenligne Gmail med de traditionelle erhvervsprodukter hos Microsoft, Novell og IBM. Tal fra Radicati Group får ham til at konkludere, at Gmail faktisk er mere troværdig end nogle af de andre kombattanter.
»Hvis man udelukkende kigger på nedetide på grund af uforudsete problemer, så antyder tallene, at Gmail er dobbelt så sikker som Novell GroupWise og fire gange mere stabilt end traditionelle løsninger baseret på Microsoft Exchange,« siger Matthew Glotzbach.
Google hævder, at der i øjeblikket er en million virksomheder, der bruger firmaets udvidede tjeneste: Google Apps Premier Edition. For at understrege, at erhvervskunderne skal kunne stole på Google, så har firmaet i denne uge offentliggjort, at betalende kunder nu også kan forvente oppetider på 99,9 procent på Google Calendar, Google Docs, Google Sites og Google Talk.