Forstå trafikken på dit website

I denne artikel vil vi grave ned i det område, der handler om at monitorere
adfærden på dit website. Selvom det er et utroligt spændende emne, er det få, der bruger
deres statistikker konstruktivt. Det bliver højst til en dybdegående 30 sekunders analyse af tallet,
der fortæller, hvor mange brugere der har været den seneste måned.



Det duer ikke!



Vi vil her komme med konkrete eksempler på, hvordan du kan bruge denne guldgrube af viden til at videreudvikle
dit website og dermed komme et skridt nærmere det, det hele handler om: At få succes på Nettet.

Hvad er en logfil - det basale


Næsten alle webservere skriver en linie i en logfil, hver gang, der bliver
hentet data fra dit website.



Et ekspempel på en linie i en logfil, kan se således ud:


Eksempel fra en logfil BORDER="0">




Hvis vi tager det vigtigste fortæller ovenstående:


  • Den maskine brugeren sidder på har IP-nummer 130.225.138.81. Det kan fortælle
    noget om udbyder, nationalitet og i mange tilfælde også hvilken virksomhed, brugeren sidder i (prøv
    selv at lave et opslag på nummeret hos
    target="_blank">DK Hostmaster, linket indeholder
    opslaget)

  • Dato og tid.
  • Hvorfra brugeren kommer - i dette tilfælde fra Jubii efter en søgning
    på "marketing på internet".


Webserveren skriver en linie som ovenstående HVER gang brugeren henter en
side, downloader et stykke grafik, sender en formular etc.



Præcist hvilke oplysninger, der bliver registreret, er forskelligt fra server til server - men som udgangspunkt
er informationerne de samme som ovenstående.

Hvad kan du bruge informationerne til


Først og fremmest indeholder log-filen, hvad man kunne fristes til at kalde
den endegyldige sandhed. Det er nemlig det eneste sted du kan monitorere brugernes faktiske adfærd. Loggen
fortæller præcist, hvad der er populært på dit website og hvad der ikke er. Det er med
andre ord et af de allervigtigste redskaber, du har til rådighed, når du skal revidere og udbygge dit
website.



I det følgende vil jeg give nogle eksempler på nogle af de oplysninger, du kan få ud af log-filen
- og hvad du kan brug oplysningerne til (eksemplerne er baseret på WebTrends, hvilket er det produkt Notabene
anvender. Du kan se eksempler på en rapporter på
FACE="Arial, Helvetica">WebTrends' homepage.

Antal brugere og tidsforbrug



  • Antal besøgende (user sessions)
  • Antal sideeksponeringer (page impressions)
  • Antal besøgende, der kun har været der én gang
  • Antal besøgende, der har været der mere end én gang
  • Gennemsnitligt tidsforbrug

De to første er lige til at gå til: Hvor mange har besøgt
sitet - og hvor aktive har de været. Dette giver dig et generelt billede af, hvor populært dit website
er. Sideeksponeringstallet i forhold til besøgstallet kan fortælle dig, hvor mange sider brugerne
i gennemsnit går ind på.



Et lavt antal eksponeringer pr. bruger kan betyde 1) Brugerne gider ikke bevæge sig rundt på sitet
2) Brugerne finder hurtigt den information, de har brug for.



Et højt antal eksponeringer kan betyde det modsatte af ovenstående - hvad der er tilfældet kan
bla. afgøres ved at undersøge bevægelsmønstrene eller tallet for hvilke sider, brugerne
forlader sitet fra.

Mest populære sider


Eksempel fra Notabenes statistik:





Ovenstående fortæller ikke overraskende, at forsiden er den mest populære. Men derudover fortæller
tallene, at vores side med "
Typiske
problemer...
" er den mest brugte side. Dette giver mig følgende
input



1) Det er vigtigt, at linket til siden er meget synlig på forsiden (ligger som det første punkt)



2) Vi bør bruge ressourcer på at udbygge siden



3) Vi skal huske at være problemorienteret i vores kommunikation.



Selvfølgelig er der altid en risiko for at overfortolke, men kombineret med sund fornuft og viden om målgruppen
kan det ikke gå galt.


Hvordan bevæger brugerne sig rundt





















Top Paths Through Site by Starting Page


Paths from Start


% of Total


1. http://www.notabene.net/projektforloeb/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">

2. http:// SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">www.notabene.net/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">projektforloeb/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">1.html


4.1%


1. http:// SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">www.notabene.net/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">projektforloeb/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">

2. http:// SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">www.notabene.net/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">projektforloeb/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">1.html

3. http:// SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">www.notabene.net/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">projektforloeb/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">1-1.html

4. http:// SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">www.notabene.net/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">projektforloeb/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">1-2.html

5. http:// SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">www.notabene.net/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">projektforloeb/ SIZE="2" COLOR="black" FACE="Stone Sans">1-3.html


2.73%




Statistikken giver et forholdsvist præcist billede af, hvordan brugerne
bevæger sig rundt på sitet. I ovenstående eksempel er der kørt en statistik udelukkende
inden for området "
FACE="Arial, Helvetica">Oversigt over forløb i Internetprojekt".
Du kan bla. bruge ovenstående til at forbedre din navigation. Hvis der er mange brugere, der eks. først
går ind på "Fakta om produkt X" og efter et par klik lander på en side med kontaktmuligheder,
bør du lave et link direkte fra "Fakta om..." til kontaktsiden.

Hvor kommer brugerne fra - og hvem er de


Logfilen indeholder som sagt også mulighed for at se, hvor brugerne kommer
fra.



Helt generelt kan statistikken fortælle, hvilket website brugeren var på, inden han/hun kom ind på
dit. Dette kan give dig et fingerpeg om, at brugere af et bestemt site også finder dit website interessant
- og at du måske burde overveje at indgå et formaliseret samarbejde med sitet i form af udveksling
af links eller information.



Eksempelvis har Notabene indgået et samarbejde med ComON, hvor vi med mellemrum skal levere en artikel (bla.
denne) om strategisk anvendelse af nettet, efter en overvældende respons på en omtale i ComON.



En anden meget vigtig ting, vi kan finde i logfilen er informationer om, hvad brugeren har søgt på.
Her er et eksempel fra Notabene:





Med udgangspunkt i ovenstående kan vi nu målrette vores optimering på søgemaskinerne,
så vi jagter gode placeringer på de vigtigste ord. Derudover kan loggen også vise, hvilke søgemaskiner,
brugerne søger på, når de finder dig.



Som nævnt i indledningen kan du faktisk også se præcist, fra hvilken virksomhed brugeren er,
hvis han er på nettet via et fast IP-nummer, hvilket de fleste virksomheder med en netværksopkobling
benytter. Derudover indeholder navnet på host-pc'en (den computer, brugeren går på nettet via)
også informationer om hvilken nationalitet brugeren har.

Og vi kunne blive ved...


Men det gør vi ikke. Ovenstående skal ses som en introduktion til,
hvor mange spændende og relevante oplysninger du har adgang til. Og forhåbenligt er du nu blevet klar
over, hvor vigtigt det er at bruge tid - meget tid - på at granske webloggen.



Det mest optimale er, at du selv har adgang til logfilen og selv laver analyserne med eks. WebTrends, men hvis
det er for tidskrævende, bør du bede din udbyder om adgang til statistikker over trafikken. Og, lad
vær med at acceptere en standard-kørsel. Det er som regel ikke nok til at arbejde seriøst med
statistikken. Betal hellere din udbyder et par timer på at tilpasse statistikken til lige præcist dit
behov



Du er meget velkommen til at kontakte undertegnede på
FACE="Arial, Helvetica">hv@notabene.net, hvis du vil vide, hvad der er
muligt, før du ringer til din udbyder.



af Hannu Vangsgaard, Notabene Internet Marketing ApS.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Hewlett-Packard ApS
    Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

    Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

    18. september 2024 | Læs mere


    Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

    Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

    25. september 2024 | Læs mere


    NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

    Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

    26. september 2024 | Læs mere