En domstol i New York har fundet Dell skyldig i en lang række anklager om forskellige former for bedrageri og falsk markedsføring. Det skriver idg.se.
Således har Dell blandt andet undladt at udføre den tekniske support, som indgik i garantien, ved at lade kunderne vente i urimeligt lange telefonkøer, systematisk omstillet kunderne og ofte afbrudt samtalen.
Ydermere har Dell ikke udført en hel del reparationer, selv om der var indgået aftale herom. Firmaet skød skylden på softwaren, når det i virkeligheden var hardwaren, den var gal med.
Dell er ligeledes fundet skyldig i at have svigtet kundernes supportaftaler. Således nægtede pc-producenten at udbyde support efter aftalens udløbsdato, selv om kunderne havde gjort Dell opmærksom på problemet inden. På trods af at supportaftalen lover support inden for 24 timer, har visse kunderne måtte vente et helt år på at få hjælp.
Med hensyn til finansiering har Dell og datterselskabet Dell Financial Services ført falsk markedsføring for rentefri afbetaling. I mange tilfælde fik kunderne slet ikke at vide, at de åbenbart ikke »opfyldte kravene for rentefri afbetaling« og blev derfor præsenteret for en rente, som i nogle tilfælde var helt op til 30 procent.
Selv om Dell er kendt skyldig, har retten endnu ikke besluttet, hvor meget computerproducenten skal bøde for sine gerninger.