Fremtidsbørsen

Hvad sker der, når man kombinerer videnskab og spillelyst? Man får Foresight Exchange, et meningsbarometer, der kunne påvirke forskningens fremtid.

Kan videnskaben finde en vaccine mod HIV inden år 2005? Bliver Islam den dominerende religion om få år? Vil Universet kollapse om ørerne på os? Og finder man nogensinde den matematiske løsning på brætspillet Dam? I dag er mulighederne forholdsvist begrænsede, hvis man har lyst til at sætte sine penge i videnskabelige og teknologiske spørgsmål. Personligt ville jeg gerne vædde 100 kroner på, at vi indenfor de næste 25 år har fundet løsningen på kræftens gåde. Der er bare ingen steder, jeg kan gå hen og gøre det. Bevares - jeg kunne købe en aktie i et medicinalfirma, men hvis firmaet nu går hen og taber sin formue på valutaspekulation, eller et andet firma løser kræftspørgsmålet først, falder aktien i værdi og jeg risikerer at miste mine sparepenge.



Kræftforskning


Men hvis man nu i stedet kunne gå ned til købmanden eller en Lotto-kiosk og købe sig ind i et væddemål, som gælder hele kræftforskningen, over hele jorden ... Det eneste der tæller er, hvornår gåden bliver løst, ikke af hvem. Den smalle forskning - som ikke har så mange smukke skuespillerinder eller døde berømtheder til at promovere sig i medierne - ville nyde godt af det, hvis man samtidig lod spilleafgifter og skatter tilfalde videnskaben, som til gengæld ville have god grund til at anstrenge sig endnu mere efter at gøre deres forskning forståelig for lægfolk, så de blev ved med at spille. Kan man forudse hvilken retning forskningen bærer hen, er der store gevinster at tjene, for relativt små indsatser. Og skulle det tage fem år inden et spørgsmål blev afgjort, ville man statistisk set få sine penge hurtigere end man kunne nå at ramme 13 eller bare 7 rigtige.


Det var nogenlunde den idé, som slog Robin Hansons hovede, på et tidspunkt i de sene 1980'ere. Efter at have forladt Chicago med to eksamener i fysik og videnskabelig filosofi, var han kommet med i en gruppe af ligesindede, idealistiske akademikere og videnskabsfolk, som brugte deres fritid til at diskutere emner som nanoteknologi og kunstig intelligens, og arbejdede parallelt på en hypertekst-standard, som skulle gøre det nemt at finde henvisninger og kritik af videnskabelige arbejder. Hyperteksten blev aldrig til noget, selv om det faktisk lykkedes gruppen at få økonomisk støtte til projektet. Hanson og gruppen begyndte at tumle med ideen om videnskabelig gambling. Over de næste fire år skrev han mange, lange artikler, der argumenterede for "Idea Futures"-markedet, som han kaldte det.


Ideen led af et enkelt, uoverkommeligt problem: Det ville ikke være lovligt at gøre i det virkelige liv, med rigtige penge. Ikke engang spille-staten Nevada tillader gambling på videnskabs- og teknologispørgsmål.


Foresight Exchange


BioSimulation var navnet på en lille gruppe akademikere fra University of Calgary i Canada, som mødtes for at diskutere emner som kunstigt liv, kvantemekanik og neurale netværk. Hanson var begyndt at studere igen. Hans egne forsøg på at virkeliggøre Idea Futures var slået fejl. Han havde sågar forsøgt at udvikle det som brætspil, uden at have imponeret nogen af den grund. Et medlem af gruppen havde læst Robin Hansons artikler og snart var de igang med at udvikle et onlinespil, som simulerede et rigtigt marked.


Idea Futures, senere omdøbt til Foresight Exchange, så dagens lys i sensommeren 1994. Som et af de allerførste spil, der udnyttede det nye World Wide Web, tiltrak spillet sig hurtigt et par tusinde spillere, der også havde lyst til at kigge med i krystalkuglen. I 1995 blev systemet kåret til verdens bedste website i Prix Ars Electronica-konkurrencen. Foresight Exchange er ellers ikke et spil, man lige går til: Det kræver tid og en vis indsigt i, hvordan et børsmarked fungerer.


Mats Björkman underviser i operativsystemer og computernetværk på Universitetet i Uppsala. Han opdagede FX i 1994, hvor han boede i Arizona.


- Der er to måder at spille på: På lang og på kort sigt. Spiller man langsigtet skal man sætte sine penge i noget, man tror kan gå i opfyldelse, og holde på sine væddemål, fortæller han.
- Det kunne blive til en god investering, havde det været rigtige penge, men som tidsfordriv er det ikke særligt spændende. Der er det sjovere at spille på kort sigt. Man spiller efter, hvordan markedet bevæger sig, som på et rigtigt aktiemarked. Det betyder naturligvis, at man indimellem må sætte sine penge imod sin overbevisning. For eksempel er det ikke sikkert, man tror på UFO'er, men man sætter sine penge i væddemålet alligevel, hvis man tror, at en ny rumfilm vil få prisen til at gå op, siger Mats Björkman.


Alle kan få et væddemål på FX. Mats Björkmans hedder "ChkS" og påstår, at brætspillet Dam vil blive "løst" inden år 2005; Enten finder man et matematisk bevis, eller også skal alle træk i spillet være analyseret et for et, så man til enhver tid vil kunne finde vindertrækket ud fra den aktuelle brætstilling.


- "ChkS" er et godt væddemål på FX. Det kræver en vis evne til at forudsige udviklingen indenfor computere eller matematik, men ikke nødvendigivis begge, forklarer Mats Björkman.

Bennet Nason er 19 år og studererende fra Chicago. Han spillede en del for et par år siden. Selv om han ikke har meget tid til FX, synes han alligevel, det er et spændende spil.
- Det er en utrolig ide. Det er opfindsomt og giver en god fornemmelse af, hvad folk mener om tingene omkring os, siger han.


Mats Björkman er enig.
- Det er altid interessant at følge med i, hvad andre folk mener om fremtiden, uanset om man spiller på FX eller ej, siger han.


Apple


Et godt eksempel på det fænomen, at man kan følge udviklingen i den virkelige verden i Foresight Exchange, er computerproducenten Apple. På FX er der et gammelt væddemål, "AAPL", der hævder, at Apple vil gå konkurs inden 2005. I begyndelsen var der ikke mange, som troede på, det kunne ske, indtil Apples økonomiske nedtur for alvor slog igennem. Og dømmer man efter de nuværende tal, er der 2/3 chance for, at vi indenfor få år vil være et computerfirma mindre.


I takt med, at FX også blev kendt udenfor akademikerkredsene har mange af væddemålene ændret karakter. Og for tiden er der et par hundrede væddemål at sætte sine legetøjsdollars i. "ryldth" for eksempel: Væddemålet lyder på, at den engelske Dronning Elizabeth II eller Prins Charles vil dø inden det kommende nytår (alt andet end naturlig død tæller).


Mere død er der over "MJDB", der siger, at den amerikanske basketballstjerne, Magic Johnson, vil dø af sygdom eller selvmord inden 2007. Kreeret af en tapetserer fra Indiana, som gjorde det, dels af strategiske årsager i spillet, dels af den overbevisning, at Magic Johnson i virkeligheden slet ikke har AIDS. "MJDB" var i begyndelsen helt oppe på en værdi af 90 ud af 100 mulige points, men som tiden er gået, og Magic Johnson stadig er i live, er kursen på "MJDB" gået ned til omkring 40.


Konsekvenserne af en forskning, som er styret af lægfolks trang til at score en hurtig gevinst er naturligvis noget, som de fleste deltagere har tænkt over.


- Videnskab og forskning skal ikke dikteres af den offentlige mening, siger Bennet Nason.
- Jeg kan godt lide ideen bag FX som et spil. Men jeg kunne aldrig tænke mig, at det blev et forum for politiske beslutninger eller forskning, siger han.


Mats Björkman mener ikke, det er et problem.
- Store virksomheder støtter de områder i forskningen, som de er interesserede i. Jeg kan ikke se noget problem i at give "almindelige" mennesker en chance for at øve indflydelse på forskningen, selv om der altid bør være mulighed for, at for eksempel regeringerne kan støtte forskning, der ellers ville blive forsømt, siger han.
- Generelt mener jeg, at den offentlige mening allerede har indflydelse på forskningen, siger Neal Gafter, PhD i computerteknik og ivrig gambler fra Californien.


- Jeg tror ikke, at en FX-lignende børs vil kunne hjælpe offentligheden til at styre penge over i forskningen. Børsen bliver et udtryk for en gruppe menneskers mening. Hvis nogen har en viden, der placerer ham tættere på sandheden, vil han kunne profitere på det, og samtidig påvirke den samlede mening. Men hvis den herskende opfattelse på børsen er, at den nuværende viden er den korrekte, vil man ikke have nogen grund til at investere yderligere i et væddemål, hvilket betyder, der ikke er så stor mulighed for forskerene at tjene penge, siger Neil Gafter.


- Jeg tror stadig på ideen om at vædde på forskning. Og jeg vil med glæde diskutere ideen med de, som mener noget andet, er Robin Hansons enkle svar.



Forældet brugerflade


Første gang man støder ind i FX får man det indtryk, at tiden har stået stille. Det man får på skærmen giver indtryk af, at det er skrevet i en glemt dialekt af HTML 2.0. Siderne har en underlig gullig baggrundsfarve, og den eneste udsmykning er et væld af knapper og bokse. Grunden er, at Idea Futures på grund af deltagerantallet blev så langsomt at spille, at det ofte nåede smertegrænsen. Ideosphere, som gruppen fra Calgary stiftede til at vedligeholde og udbygge spillet, opgraderede til ny og hurtigere hardware. Desværre begik de også en brøler, som har konsekvenser for FX den dag i dag; I stedet for bare at overføre spillet som det var, valgte de at nulstille deltagernes score. Deltagerne kvitterede ved at udvandre i stort antal. For tiden har FX 1400 registrerede spillere, men kun en tredjedel er aktive.


Den kiksede begyndelse er en af grundene til, at Foresight Exchange er aldrig slået rigtigt igennem på Internet. Alligevel er FX et af de, der ofte nævnes når talen falder på klassiske Internet-spil. Det er nemlig et særdeles funktionelt og avanceret spil, som tillader at foretage de fleste manøvrer, man også kan gøre på et virkeligt børsmarked. Og FX danner stadig forbillede for andre børsspil på Internet. Men at FX er et spil, som har set bedre dage er der ingen tvivl om:


- Ideosphere koncentrerer sig om andre produkter. Det sjuskede web design hænger sammen med, at udviklerne hellere ville bruge deres begrænsede tid på at gøre spillet hurtigt, siger Robin Hanson.


- Jeg er sikker på, at Ideosphere gerne så, at FX blev gjort til et virkeligt børsmarked, men de har ikke ressourcerne til at føre det ud i livet. Og det ser ud til at ville blive forhindret at lovgivningen. Der er flydende casinoer, som ved at operere på havet har lykkedes at omgå lovene, og måske er der nogen blandt dem, som turde afprøve ideen, fortæller Robin Hanson.


Engang var forsikring, aktier og varebørser også omfattet af spillelovgivningen, og de måtte alle vente på en politisk åbning for at blive lovlige, forklarer Robin Hanson.
- Da de først blev lovlige, lykkedes det dem at vise deres værdi, siger han.


Men lige nu er der ikke mange, som tør vædde på, at Robin Hansons forudsigelser om et rigtigt "Idea Futures"-marked nogensinde bliver virkelighed.











Fakta:


Foresight Exchange

http://www.ideosphere.com/main.html


Robin Hansons Homepage

http://www.hss.caltech.edu/~hanson/


Idea Futures Trading tips

http://www.diku.dk/students/juul/IFtips.html


1995 Prix Ars Electronica


http://www.aec.at/prix/1995/E95gnW-idea.html


De nuværende odds i Foresight Exchange

http://www.lucifer.com/fx/ListClaims


Java Idea Futures

http://java.wiwi.uni-frankfurt.de/ideafutures/aboutuk.html








    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Ciklum ApS
    Offshore software- og systemudvikling.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

    Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

    20. august 2024 | Læs mere


    Det Digitale Produktpas

    Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

    21. august 2024 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2024

    På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

    27. august 2024 | Læs mere