Fodboldholdet Real Madrid har langt om længe fået en officiel hjemmeside, som de kan være bekendt, hvor de mange fans verden over kan købe merchandises fra klubbens online-butik. På trods af den spanske storklub har mellem 70 og 80 millioner fans verden over, er de først for nylig begyndt at udnytte internettets muligheder - i modsætning til de fleste andre europæiske storklubber.
Online-butikken har i dag en omsætning på godt 500.000 kroner om måneden. 75 procent af salget foregår uden for Spanien, selvom online-butikken kun er tilgængelig på spansk. Ifølge den ansvarlige for Real´s online aktivitet, Miguel Angel Hernandez, gælder det kun delvist om at gøre online aktiviteten til en god forretning, men i lige så høj grad om at yde en god service for de mange fans, der ikke har mulighed for at opleve Real på hjemmebane hver søndag.
Få resultater på mobilen
Det er nu også muligt for cirka én krone at modtage information fra klubben via tekstbeskeder på mobiltelefonen. Servicen giver interesserede mulighed for selv at vælge, hvilken form for information, de ønsker. Man kan vælge udelukkende at modtage vigtige beskeder - som for eksempel hvis Zidane eller Raul bliver skadet - eller man kan bestille den store pakke, hvor man modtager alt fra pauseresultater til afstemning om dagens spiller.
Real Madrid vil dog stadig ikke tage det store skridt og lade kampene blive sendt online. Ifølge Hernandez er kvaliteten stadig for ringe til, at man på tilfredsstillende vis kan se en fodboldkamp over internettet. "Det er specielt svært for sportsgrene som fodbold og basketball, hvor der er en masse hurtige bevægelser", udtaler han til Reuters.
Link: