Apple fik sidste år en stigning i den nordiske omsætningen på 51 procent i forhold til året før. Det viser årsregnskabet for det svenske Appleselskab, Apple AB, der omfatter Danmark, Norge, Sverige og Finland. Den stigende efterspørgsel har dog ramt salgskanalen ujævnt og går tilsyneladende udenom Apples erhvervsforhandlere. I stedet kommer væksten fra produkter rettet mod forbrugermarkedet og consumerprodukter som Iphone og Ipod.
I det nordiske regnskab står der, at den »nye Iphone er blevet modtaget enormt positivt af markedet med en direkte øget efterspørgsel for hele Apples produktsortiment,« fremgår det af regnskabet.
Erhvervsforhandleren IC Gruppen i Brøndby blev i efteråret certificeret Applepartner, men ifølge partner Ulrik Müller er avancerne for små til at berettige en større satsning på salg af produkter fra Apple. I stedet har de valgt Apple for at kunne supplere sortimentet med en pæn bærbar pc’er.
»Interessen for Apples produkter er stigende, med en avance på under fem procent, er det er ikke det, vi styrter ud for at sælge,« siger Ulrik Müller.
Væksten er også gået udenom den grafiske branche, hvor Apple historisk set har været meget populær med programmet og systemer til billedredigering. Hos den grafiske forhandler Macpartner i Middelfart siger indehaver Lars Heise, at Apples popularitet generelt har givet større interesse for Apples produkter, men at den ikke har givet hans forretning en vækst i samme omfang som hos Apple. Han sælger især til grafiske virksomheder, og har ikke samme fordel af Apples succes med Iphone og Ipod som retailkæderne har.
»Der er mange, der har fået øjnene op for Apple, men i den grafisk branche har Apple altid været anerkendt for et godt produkt,« siger Lars Heise.
Direkte konkurrent
Apples fremgang drypper dog også på hans virksomhed, men fordi Apple sælger alle sine produkter gennem sin onlinebutik er det reelt umuligt for ham at fastsætte sine egne priser. Med en avance på kun er på fem procent, skal der mange ekspedition til for at tjene penge, forklarer han.
»Vi omsætter mere grundet Apples succes, men fordi Apple Store dikterer priserne, tjener vi ikke penge på maskinerne, men på service,« siger Lars Heise.
I alt solgte Apple i Norden varer for 4,9 milliarder danske kroner i regnskabsåret, der sluttede 30. september. Den danske omsætning er ikke angivet, men af regnskabet fremgår det, at Apple i Danmark, Norge og Finland tilsammen solgte for 3,1 milliarder danske kroner, en stigning på 48 procent i forhold til året før.
Apple ønsker ikke selv at kommentere det nordiske regnskab, men henviser i stedet det det amerikanske koncernregnskab.