Onlineforhandleren skal ikke regne med, at de etablerede prisportaler vil sætte prisen ned for annoncering. I sidste uge kunne ComONs søsterblad CRN fortælle, at Foreningen af Online It Forhandler ville starte deres egen prisportal i protest mod, hvad de kaldte en prisskrue hos portalerne.
Nu afviser både Kelkoo og Pricerunner, at de vil komme forhandlerne i møde med en prisnedsættelse. Hos Pricerunner koster et klik i edb-kategorien 1,25 krone, og den pris vil administrerende direktør i Pricerunner Martin Andersen ikke pille ved.
»Vi kan fuldt ud kvalificere prisen. Evonax får os ikke til at sætte prisen ned,« siger han
Pricerunnerdirektøren kan ikke genkende Evonax-bagmændendes påstand om en prisskure, der presser forhandlerne til at betale stadig høje priser for at være listet på portalerne. Martin Andersen oplyser, at Pricerunner har holdt prisen stabil de seneste to år, og at et klik tidligere kostede godt en krone.
Han tror, at den nye prisportal er forhandlernes »protest« over hvad de syntes er høje priser hos de etablerede portaler. Til sammenligning forklarer han, at klikprisen i Sverige og Tyskland er to kroner, mens britiske forhandlere betaler tre kroner for hver kunde, der klikker.
»Danske forhandlere har gennem mange år været vant til et lavt prisniveau fordi Edbpriser har kørt med meget lave priser, siger han.
25 øre er for lidt
Heller ikke Kelkoos administrerende direktør Bo Jensen accepterer Evonax’ påstand om dyre priser. Hans klikpris er mellem 1,20 og1,40 krone, og Bo Jensen fortæller, at prisen har været konstant i årevis.
»Jeg kan ikke se, at vi har lavet en prisskrue. Vores gennemsnitspris har ikke ændret sig forfærdelig meget over de seneste tre år, og specielt på edbområdet har den ligget meget konstant, nærmest uden at ændre sig, « siger Bo Jensen.
Evonax tilbyder forhandlere, der er medlem af Foreningen af Online It Forhandlere, FOIF, at de kan annonce til en klikpris på 25 øre. Men den pris er for lav, hvis portalen skal kunne mere end blot at liste alle priser, mener både Kelkoo og Pricerunners direktør. De tvivler på, at Evonax kan lave en avanceret prisportal, der kan hamle om med deres uden at sætte prisen op. Mens det ikke kræver meget at lave en portal, der blot lister alle priser, er det en større udfordring, hvis portalen skal tiltrække trafik og have mere avancerede egenskaber.
»Det kan ikke lade sig gøre at drive en prisportal for 25 øre pr klik,« vurderer Martin Andersen.
Edbpriser ønsker tirsdag ikke at lade sig interviewe af CRN.