Gå til nettet! Sådan siger tennisspillere, når de løber frem på banen og satser offensivt.
Sådan siger danske virksomheder sjældent.
Kun hver femte virksomhed har handlet på Internettet, og kun hver tiende har haft noget, der kan kaldes en reel omsætning på nettet, det vil sige over 1 procent af den samlede omsætning. Det viser tal, som Danmarks Statistik har lavet for Forskningsministeriet.
Der skulle ellers være et marked. I hvert tredje danske hjem står mindst én PC med adgang til Internettet, og antallet vokser. Snart vil halvdelen af de danske familier være netbrugere. Og dermed mulige net-købere.
Men danskernes begejstring for nettet har altså ikke lokket det danske erhvervsliv som helhed til at kaste sig ud på markedet for at udnyttet potentialet. Det er der mange grunde til, og dem er det vigtigt at få analyseret, hvis vi i Danmark skal være e-handelskunder i samme omfang som i andre fremtrædende IT-handelsnationer. Og så kan det blive dyrt for dansk erhvervsliv, hvis det er udenlandske konkurrenter, der sætter sig på internethandelen med de danske forbrugere.
En af forklaringerne på, at det går trægt med satsningen på nettet, er frygten for misbrug af betalingskort og andre oplysninger. Både kunder og handlende oplever det som for risikabelt. Rigtigt eller ej, frygten skal tages alvorligt. For hvis danske forretningsfolk og kunder føler sig mere usikre på nettet, end forretningsfolk og kunder gør det i andre lande, er det en alvorlig hindring for, at vi kan fastholde Danmarks position i en ny tid med nye handelsformer. Eller en ny økonomi som mange taler om.
Der er en væsentlig del af regeringens IT-strategi at hjælpe erhvervslivet og forbrugerne til at finde løsninger, der kan fjerne usikkerheden. Et af midlerne er indførelse af elektronisk signatur, og det fremsætter jeg lovforslag om i Folketinget den 21. marts.
Desuden har Forskningsministeriet sammen med Erhvervsministeriet og med erhvervsliv og interesseorganisationer et samarbejde i gang om at skabe de bedste rammer for e-handelen. E-fokus hedder det.
Derudover satser regeringen på et elektronisk samarbejde på tværs af grænserne i vækstregionen omkring Øresund. Samtidig vil vi have det offentlige til at handle på nettet og give e-handelen i Danmark et rygstød. Og derfor skal hele dette marked styrkes gennem forskning, kontakter og opmuntring - for eksempel ved at udpege årets bedste e-købmand.
Regeringens IT-planer er rettet mod risikoen for, at danske virksomheder fortsætter med traditionel handel uden at turde være med i en ny tids handelsformer. Så vil det danske e-marked nemlig glide ud af hænderne på dansk erhvervsliv.
Forbrugerne skal nok klare sig. Men langsommere. De får nemlig ikke mulighed for at debutere på nettet og gøre deres første køb i en forretning, de kender og har tillid til. Det vil i praksis sige en dansk forretning.
Af forskningsminister Birte Weiss